( Työelämä )

Onnellinen työyhteisö on myös tuottava

Teksti Olli Manninen, Marja Kokko, kuvat Kreetta Järvenpää
Onnellinen ihminen ja onnellinen työyhteisö on tuottavampi ja pärjää tiukoissakin tilanteissa. Onnellisuus on mielen tila, joka koostuu useista eri tunteista. Yritykset kukoistavat, kun niiden tunneilmasto on innostava.

Inspiroivassa työympäristössä koemme tekevämme merkityksellistä työtä. Yhä useampi meistä pohtii työnsä sisältöä. Ellei pohdinnan lopputulos miellytä, rohkeimmat vaihtavat suuntaa, hakeutuvat toiseen työhön tai ryhtyvät yrittäjiksi toteuttaakseen omaa unelmaansa.

Yritysjohtoa on alkanut entistä enemmän kiinnostaa organisaatioiden tunneilmaston johtaminen. Positiivisen tunneilmaston yrityksessä työntekijät viihtyvät ja ovat motivoituneita. Tutkimusten mu-kaan myönteinen ilmapiiri selittää jopa 20–30 prosenttia yritysten liikevaihdosta.

Hoitovapaalta uusia ideoita

Hoitovapaa on salakavalaa aikaa. Silloin voi saada villejä ideoita, jättää vakituisen työn ja ryhtyä yrittäjäksi. Ekonomi Maria Länsimies hyppäsi reilu vuosi sitten pois mainosmaailman humusta ja perusti yrityksen työkollegansa Hanna Penttilän kanssa. Hampurissa, Wienissä ja Jyväskylässä ekonomin opintonsa suorittaneella Maria Länsimiehellä meni lujaa. Hän työskenteli vuosikausia projektipäällikkönä kotkalaisessa mainostoimistossa ja unelmissa siinsi työpaikka helsinkiläisessä huipputoimistossa, tai kansainvälinen ura.

”Mainosmaailmassa on oma pöhinänsä, mikä vie helposti mukanaan. Mainonnantekijät ovat oma heimonsa. Kun kerran on päässyt mukaan, niin ei hevin vaihda alaa. Olin aina nuorempana unelmoinut, että tekisin jonain päivänä mainosfilmejä ja saisin nimeni näkyviin. Projektipäällikkönä ja konseptisuunnittelijana pääsin vaikuttamaan useisiin kiinnostaviin kampanjoihin”, Länsimies sanoo.

Sitten molemmat saivat lapsen. Hoitovapaa oli hyvä aika miettiä myös omaa tulevaisuutta ja elämän arvoja.

”Keskustelimme paljon Hannan kanssa siitä, mitä haluamme elämältämme, työltämme ja tulevaisuudeltamme. Pikkuhiljaa alkoi muhia ajatus omasta mainostoimistosta, joka sittemmin laajeni omaperäiseksi konseptiksi ekopuodista ja koko perheen olohuoneesta.”

Ekokauppa ja tapahtumatoimisto

Pienehkön oloinen ekokauppa Vadelmatarha vilisee raikkaita, kirkkaita värejä. Sisätilat avautuvat suureksi avaruudeksi, jossa toimii kirpputori, kahvio, ekopuoti ja kampaamo.

Länsimies kuvailee Vadelmatarhaa perheiden kohtaamispaikaksi, missä voi vaivattomasti kierrättää lasten- ja aikuistenvaatteita, ostaa paikallisten käsityöläisten ekotuotteita ja tavata muita lapsiperheitä. Tavoitteena on laajentaa konsepti valtakunnalliseksi ketjuksi.

Naiskaksikko pyörittää myös omaa mainos- ja tapahtumatoimistoa, joka keskittyy palvelemaan erityisesti Kotkan seudun pk-yrityksiä. Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen uudet yrittäjät ovat innostuneita saamastaan vastaanotosta.

”Vadelmatarha on löytänyt nopeasti asiakkaansa sosiaalisen median ja viidakkorummun avulla. Olemme mukana myös erilaisilla messuilla ja lapsille suunnatuissa katutapahtumissa sekä teemme yh-teistyötä päiväkotien kanssa.”

Itsensä johtaminen kannatti

Länsimies sanoo, ettei hän oikeastaan yhtään epäröinyt perustaa omaa yritystä tiukimman taantuman keskellä.

”Monet ystäväni pitivät meitä hullunrohkeina, mutta miettivät myös itse yrittäjyyttä vakituisen työpaikan tai valmiin uran vastapainona. Oma yritys kiinnostaa selvästi ekonomeja. Monelle on silti aikamoinen kynnys lähteä yrittäjän taipaleelle vakituisen työpaikan sijasta.”

Länsimies kertoo olevansa nyt vilpittömän onnellinen ratkaisustaan, sillä oma yritys on auttanut häntä löytämään oman paikkansa yhteisössä. Hän voi tehdä juuri sellaista työtä, joka vastaa hänen omia arvojaan.

”Viihdyn tässä omassa laumassani, jossa voin asua luonnon lähellä, tiedän oman paikkani ja miten voin palvella muita. Minulle onnellisuus merkitsee ennen kaikkea sitä, että kuulun johonkin joukkoon ja paikkaan. Vasta sen jälkeen tulevat kysymykset terveydestä tai itsensä toteuttamisesta”, hän sanoo.

Ensimmäinen vuosi oman yrityksen parissa on myös avannut silmät ymmärtämään, miten intensiivistä oman yrityksen pyörittäminen on.

”Alkuvaiheessa työ vei täysin mukanaan ja työt tulivat alitajunnassa kotiin asti, vaikka kuinka olin suunnitellut, ettei näin saisi tapahtua. Olen luonteeltani hyvin pedanttinen ja olen nyt joutunut myöntämään, etten voi tehdä kaikkea itse. Onneksi Hanna on ollut tukenani. Tunnemme toisemme läpikotaisin ja meidän on helppo tehdä töitä yhdessä.”

Yrittäjätoiminnassa Maria Länsimies voi oivaltavasti hyödyntää mainostoimistoalalla hankittua työ- kokemusta ja kokemuksia äitiydestä ja perhe-elämästä. ”On hienoa, että saan tehdä tätä työtä nyt, mutta pidemmällä tähtäyksellä haluan keskittyä enemmän ketjun pyörittämiseen ja sen kehittämiseen, tietenkään häviämättä liian kauas ruohonjuurityöstä perheiden kanssa”, hän sanoo.

artikkeli_260_540_Jarkko_Rantanen-1602

Tunneakatemian johtaja Jarkko Rantanen: Tunteitakin voi johtaa

”Tunteiden johtaminen kiinnostaa nyt myös yritysjohtoa”, sanoo Tunneakatemian johtaja Jarkko Rantanen. Hän valmentaa yrityksiä edistämään henkilöstön työhyvinvointia, korostaen tuottavuutta ja viihtyvyyttä sekä erityisesti tunteiden merkitystä inspiroivan ilmapiirin rakentamisessa.

”Organisaatioiden tunneilmaston johtamista on tutkittu yllättävän vähän”, Rantanen sanoo.

Työyhteisön tunneilmasto syntyy työpaikalla koetuista ja ilmaistuista tunteista suhteessa työhömme, työkavereihimme tai työnantajaamme. Onnellinen työyhteisö on myönteinen ja houkutteleva työpaikka, jota arvostetaan myös sen ulkopuolella.

”Työyhteisön ilmapiiri selittää jopa 20–30 prosenttia yrityksen liikevaihdosta”, Rantanen sanoo.

Tunteista työhyvinvoinnin edistäjänä on alettu vasta nyt puhua vakavammin. Kun työelämässä vaaditaan jatkuvasti enemmän tuloksia ja tehoja, on alettu pohtia, miltä työ tuntuu tai miten työtyytyväisyyttä voitaisiin vahvistaa.

”Tutkimusten mukaan onnelliset ihmiset ovat tuottavampia ja tyytyväisempiä, terveempiä ja parempia työntekijöitä.”

Teemme mielellämme työtä, kun koemme työmme merkitykselliseksi sekä itsellemme että tiimillemme. Muhkea palkka, autoetu tai komea titteli ovat lopulta vain ulkoisia statussymboleita. Ne tuovat vain hetken mielihyvää.

Johtajan esimerkki ratkaisee

Rantanen kertoo, että vieraillessaan erilaisissa työyhteisöissä hän aistii pian, millainen tunneilmasto yhteisössä vallitsee. Onnellisessa työyhteisössä kuuluvat elämän äänet.

”Varautuneen tai alakuloisen tunnelman sijasta onnellisen työyhteisön käytävillä kuulee huoletonta puheensorinaa ja naurahduksia. Tunnelma on välitön ja vastaanottavainen.”

Hänen mielestään onnellisuudesta ja tunteiden merkityksestä niin omassa arjessamme kuin työyhteisössä on tärkeä keskustella nyt, kun ajat ovat tiukat ja arki on yhtä selviytymistä kriisistä toiseen.

”Saneeraukset ja säästötoimet lisäävät epävarmuutta, pelkoa ja ahdistusta. Tällaisina aikoina mitataan kykymme selviytyä tiukoista paikoista. Ääriolosuhteissa ihmisten parhaat tai pahimmat puolet korostuvat. Vaativat koettelemukset saavat meidät joko venymään huippusuorituksiin tai sitten lamaantumaan totaalisesti.”

Miten voimme kehittää kykyämme säilyttää myönteisen elämänasenteen ja työmotivaation, vaikka olemme jatkuvasti kielteisten uutisten ympäröimiä? Rantanen on listannut tuoreimpaan kirjaansa Vaikuta tunteisiin käytännön keinoja vaikuttaa tunteisiin.

”Omien tunteiden johtaminen on kaiken tunnejohtamisen perusta. Kun hallitsemme ja ymmärrämme pelkomme, turhautumisemme tai kriittisyytemme, opimme tunnistamaan tarkemmin omat tunteemme ja käyttäytymisemme sekä huomioimaan paremmin muut ihmiset. Oman tunne-elämän aistiminen kehittää empatiakykyä myös muita kohtaan.”

Johtajilla on ratkaiseva rooli työyhteisön tunneilmaston kehittämisessä. Parhaiten johtaja kehittää työyhteisönsä tunneilmastoa omalla esimerkillään.

”Johdon toiminta selittää jopa 70 prosenttia organisaation ilmapiiristä. Kun johtaja on aidosti kiinnostunut henkilökunnastaan ja heidän hyvinvoinnistaan, syntyy hyvä perusta yhteisen onnen ja työtyytyväisyyden tavoitteille.”

”Valitettavasti on kuitenkin niin, että menestyminen ja uralla nouseminen lisää monilla itsekeskeisyyttä ja heikentää empatiakykyjä. Tämä on tutkimuksissa moneen kertaan todettu vaara, josta jokaisen johtajan tulisi olla tietoinen. Se selittää osittain myös työpaikkojen pahoinvointia”, Rantanen sanoo.

Työyhteisössä jaetut kokemukset vahvistavat yhteishenkeä

Milloin viimeksi jaoit kokemuksiasi onnistuneesta asiakastapaamisesta työkavereittesi kanssa? Kerätäänkö yrityksessäsi aktiivisesti tarinoita tai käydäänkö yhdessä koettuja saavutuksia säännöllisesti läpi? Oman yrityshistorian muistelu vahvistaa yhteishenkeä olematta pelkästään nostalgiapakoa. Tarinat auttavat ymmärtämään, miten olemme edenneet työssämme tai miten rakennamme yhdessä uutta historiaa.

”Nykyinen seuraavaan kvartaaliin tähtäävä tuloshakuisuus saa meidät helposti unohtamaan, mitä olemme työyhteisössämme kokeneet yhdessä. Tarinat voivat olla uskomaton voimavara kohottaa työpaikkojen tunneilmastoa. Yhdessä koetut onnistumisen hetket tai kirvelevät takaiskut auttavat meitä kohtaamaan uudet haasteet ja selviytymään niistä.”

Onnellinen organisaatio tekee työtä, jolla on tarkoitus. Tulevaisuuden liiketoiminta perustuu yhä enemmän psykologiseen pääomaan ja sosiaalisiin kohtaamisiin, joissa annetaan ja vastaanotetaan tietoa.

”Kun tunteet heräävät ihmisten välisissä kohtaamisissa, se on samalla merkki vuorovaikutuksen onnistumisesta. Olemme sytyttäneet vastapuolessa jotain sellaista, mikä saa ajatuksemme kukoistamaan. Tieto ilman tunteita johtaa harvoin mihinkään. Tarvitsemme tietoa, joka inspiroi ja saa meidät toimimaan.”

Onnellisuus ei katso ikää

Muistatko, kun olit nuori? Maailma oli täynnä jännittäviä mahdollisuuksia ja ovet auki joka suuntaan. Sitten aloit tehdä uraa ja perustit perheen. Ruuhkavuosien jälkeen keski-ikäistyt ja toteat, tässäkö tämä sitten oli? Elämme usein arkeamme eteenpäin tarttumatta hetkeen, odottaen että joskus tulevaisuudessa olemme onnellisempia.

Eräiden tutkimusten mukaan onnellisuus on ikäsidonnainen asia. Nuorena olemme kaikkein onnellisimpia, keski-ikäisinä vietämme ”onnettominta” aikaa ja eläkkeellä koemme kiitollisuutta eletystä elämästä.

Rantanen ei allekirjoita väitettä sellaisenaan.

”Ehkä nuoruuden innokkuus ja optimismi jalostuvat vuosien myötä kypsäksi realismiksi. Se saattaisi selittää tutkimusten esittämää onnellisuuden U-käyrää”, hän arvioi.

Onnellisuus on osin peritty piirre.

Jotkut meistä ovat aina hyväntuulisia ja osaavat jakaa tätä iloista mieltä ympärilleen. ”On kuitenkin suuri harha ajatella onnellisuutta yhtenä tunteena. Onnellisuus on tunne-elämän rikkautta, jossa on mukana sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita.”

Onnellisuus on läsnä tässä ja nyt, sisäinen mielentilamme, jota ulkoiset seikat eivät lopulta ratkaise. ”Perhe, rikkaat ihmissuhteet ja mielekäs työ lisäävät onnellisuuttamme, mutta pidämme näitä asioita niin itsestään selvinä, että huomaamme niiden arvon vasta, jos joudumme luopumaan niistä.”

artikkeli_260_540_Joseph_McClendon-2715

Onni tehoaa

Henkilökohtaisen muutoksen valmentaja, amerikkalainen Joseph McClendon III uskoo, että avain työelämän muutokseen löytyy onnellisuudesta.

”Yritysmaailmassa menestyminen vaatii tehokkuutta, johon onnellisuus vaikuttaa”, hän selittää.

Kalastajatorpalla pidetyssä H-Factor (Happiness Factor) -seminaarissa McClendon kertoi, kuinka onnellisuuden tunteen voi saavuttaa, säilyttää ja hyödyntää niin yksityis- kuin työelämässäkin. Resepti on yksinkertainen: ”Onni on tunne, ja tunteet määrittävät sen, mitä teemme ja mitä saamme”, McClendon julistaa.

Onnellinen on tuottelias

Hankalassa taloustilanteessa yrityksien haasteena on saada työntekijänsä toimimaan entistä tehokkaammin.

”Yritysten suurin haaste tällä hetkellä on ajan ja ihmisten odotusten hallinta. Työnantajien mielestä työntekijät eivät ole tarpeeksi tuotteliaita.”

Jokainen työantaja haluaa työntekijöidensä olevan onnellisia. Työntekijöiden ongelmat ovat kuitenkin hyvin vaihtelevia ja henkilökohtaisia. Yksi käy läpi avioeroa, toinen huolehtii sairaasta vanhemmastaan, ja kolmas on huolissaan työpaikkansa puolesta.

”Työnantaja ei mahda näille asioille mitään. He eivät tiedä, mitä tehdä. H-Factor-prosessissa opetan ihmisiä löytämään onnellisuuden tunteen, josta ammennetaan tehokkuutta yksityis- ja työelämään.”

Tehokkuudella McClendon viittaa tehtävistä suoriutumiseen odotettua paremmin ja nopeammin.

”Etsimme alueet, joilla ihmiset ovat jo ennestään tehokkaita ja siirrämme niistä kumpuavat myönteiset tunteet osa-alueisiin, joilla tehokkuutta vielä tarvitaan”, hän avaa metodiaan.

Tehokkuus työpaikallakin on siis kiinni tunnetiloista. Tehokkuuden määrittävät ne tunnetilat, joissa olemme tulokseen johtavan toiminnan aikana, sitä ennen ja sen jälkeen.

Mistään taikatempusta ei kuitenkaan ole kyse, vaan työtä on tehtävä. Oman onnellisuuden tilan saavuttaminen vaatii johdonmukaista henkistä, fyysistä ja tunteiden hallinnan harjoittamista. ”Tehokkuus on taito, joten sitä voi myös oppia ja kehittää. Asioista, joita toistamme, muodostuu tapoja. Vahvistetut tavat muuttuvat automaattisiksi.”

Johtajan pitää hallita viestintätaidot

Johtaminen on McClendonin mukaan yritysten merkittävin ongelma-alue. Amerikkalaisguru muistuttaa, että johtajien on vakuutettava yrityksen henkilöstö siitä, että heidän ponnistelunsa hyödyttävät myös heitä itseään – ei vain yritystä. Onni tehoaa ”Happiness-Factor-prosessin tulokset ovat näkyneet yritysten arjessa muun muassa sairauspäivien vähentymisenä. Ihmiset ovat terveitä ja tehokkaampia, koska heillä on enemmän energiaa. Lisäenergia tulee yrityksen käyttöön”, sanoo henkilökohtaisen muutoksen valmentaja Joseph McClendon III.

”Yrityksen on osoitettava välittävänsä työntekijöistään aidosti. Jos työntekijältä ei koskaan kysytä, miksi tämä työskentelee juuri kyseisessä yrityksessä, hän tietää, ettei työantaja tiedä hänen henkilökohtaisia tavoitteitaan. Siksi työntekijät olettavat, että työnantaja haluaa heidän tekevän jotain vain työnantajan omia tarkoitusperiä varten.”

Yritystä on johdettava ihmisten välisten yhteyksien kautta. Tämä vaatii johtajilta viestintätaitoja. McClendon muistuttaa, että yritysmaailmassa on unohdettu viestinnän perimmäinen tarkoitus: viestinnällä luodaan yhteys toiseen ihmiseen. ”Jos välillämme ei ole minkäänlaista yhteyttä, emme keskustele. Silloin kyse on vain tiedonvaihdosta. Todellisen yhteyden löytäminen edellyttää, että kumpikin osapuoli kuuntelee ja välittää toisen tavoitteista. Kun ihmiselle annetaan tarpeeksi hyvä syy toimia, hän saa aikaan uskomattomia tuloksia uskomattoman lyhyessä ajassa”, McClendon huomauttaa.

Ekonomi iloitsee kollegansa menestyksestä

Onnellisuus on yksi Suomen Ekonomiliiton neljästä arvosta. Kun SEFEn strategian ydin on ”yksilöiden yhteisö” ja missio ”menestyvä ekonomi”, niin onnellisuus kuuluu luontevasti liiton arvoihin.

”Onnellisuus on erottamattomana osana mukana kaikessa liiton palvelutuotannossa sekä SEFE-työyhteisön arjessa”, muotoilee liiton puheenjohtaja Kasperi Launis.

Onnellisuus ei tullut kuitenkaan itsestäänselvästi yhdeksi liiton arvoista, vaan käsitteestä keskusteltiin pitkään ennen kuin se otettiin mukaan.

Onnellisuuden arvon merkityksen toi esille Savonlinnan Seudun Ekonomien puheenjohtaja Jarmo Luostarinen, jonka liittokokouspuheenvuoro herätti keskustelua: mitä onnellisuus voisi merkitä liiton toiminnassa?

”Määrittelemme onnellisuuden yhteiseksi toimintatavaksi. Sefeläinen toimii sidosryhmissä niin, että syntyy arvomaailmaamme sopivia tuloksia ja onnellisuutta. On tärkeää, että sefeläinen osaa iloita myös kollegansa menestyksestä”, Launis sanoo.

Hänen mukaansa myönteisessä ja onnellisessa yhteisössä on helpompaa tehdä tulosta.

”Jos työyhteisöt osaavat iloita kollegoidensa onnistumisesta, niin on suuri mahdollisuus sille, että hyvä lisääntyy. On myös hyvä ymmärtää, että onnellisuus on kuitenkin aina yksilön oma tunne. Se, mikä tekee minut onnelliseksi, ei välttämättä ole kaikille ekonomeille tärkeää”, Launis sanoo.

Minäkulttuurin onnen paradoksi

Onnellisuusprofessori Markku Ojanen toteaa kirjassaan Murra onnellisuuden esteet modernin länsimaisen ihmisen elävän yksilökeskeisessä kulttuurissa, joka on täynnä samanlaisuuden ja erilaisuuden jännitteitä. Yksilön aseman keskeisyys on ollut länsimaisen kulttuurin vahvuus, mutta samalla sitä murentava voima.

Hierarkisissa traditionaalisissa kulttuureissa ihmisillä oli selkeät roolit, jotka oli saatu syntymässä. Yksilökeskeisessä kulttuurissa meillä on useita rooleja, jotka voivat vaihtua nopeasti. Tämä luo ristiriitoja, jotka heijastuvat onnellisuuteemme.

Haluamme olla maailmankansalaisia, mutta silti kaipaamme juuriamme. Identiteettimme ovat hauraita ja epäselviä. Minuuksien väliset ristiriidat ovat yleisiä. Pahimmillaan oman minuuden maksimointi johtaa narsismiin ja kyvyttömyyteen asettua toisten asemaan. Toisena ääripäänä on riittämättömyyden tunne, joka johtaa uupumukseen ja masennukseen.

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

Blogeissa
Nätverkandet – det gyllene ordet

Hur ofta hör vi inte att vi ska nätverka? Ju större nätverk, desto bättre! Nu har jag suttit ett och ett halvt år i vår ämnensförenings styrelse. Jag har deltagit på tiotals olika evenemang, från skolningar till sitzar och årsfester. Jag har skakat hand och lärt känna flera nya människor. Vissa bekanta har till och med blivit mina goda vänner.

Det allra bästa med att lära känna nya människor är nog att se skillnaderna i olika kretsar. Hur mycket kan egentligen s­­­itzar eller årsfester skilja sig från varandra, beroende på är du i Kuopio eller Helsingfors? Jag har lärt mig så mycket nytt tack vare mina nya kontakter. Mina kolleger i KPV har gett mig tips hur de kommunicerar­­­­­­ i sin styrelse eller hur de hittar tid för styrelsekvällar. Jag har hittat inspiration till nya evenemang och lärt mig av misstag som andra gjort.

Ett socialt nätverk är underbart! Jag hittar nya jobb via mina kontakters LinkedIn profiler, jag kan fråga om någon vill erbjuda sin soffa till mig för en natt i Tammerfors när jag ska besöka festival, eller så kan jag diskutera om allmänna händelser som påverkar mitt – och deras – liv. Till exempel skrev vi i KPV ett ställningstagande om handelshögskolornas inträdesprov. Vi alla föreningar delade den på våra hemsidor och Facebook, och nådde en enorm mängd med människor. Vi har spritt våra tankar och information till våra nätverk. Tänk så många människor läst något som 14 stycken personer skrivit ner!

Nätverk kan också vara skrämmande. Bränner du en bro med en person som har ett gott och brett nätverk, kan det hända att du skjuter dej själv i foten. Word-of-mouth är ett väldigt effektivt marknadsföringssätt, som fungerar likaväl om människor som om produkter eller tjänster. Dessutom tycks negativa åsikter sprida sig ännu lättare än de positiva.

Därför gäller det att skaffa sig ett bra socialt nätverk, med människor du kan lita på och som du har bra förhållanden med. Sociala nätverk kan faktiskt rädda dig och hjälpa dig vidare – men du måste också ge något tillbaka!

Meri Lindström
Styrelseordförande
Merkantila Klubben

16.05.2017
Tulevaisuuden palvelujohtaminen ja asiakaselämys – onko ihmiskontakti luksusta?

Suomi on muuttumassa insinööritaloudesta palveluelämystaloudeksi. Asiakkaan rooli palveluprosessin aktiivisena kuluttajana vaatii yritysten henkilöstöltä muutosta koko palveluajattelussa.

Suomesta löytyy erinomaisia tuotteita ja palveluja, jotka vain odottavat kaupallistamista huipputuotteiksi. Ja nimenomaan huipputuotteiksi, luksukseksi, sillä juuri näille löytyy nykyisin paljon kuluttajia.

Miksi kannattaa myydä luksusta? Liian monet yritykset vierastavat koko sanaa. Jos yrityksiltä kuitenkin kysytään, haluavatko he myydä keskinkertaista palvelua tai harmaita, näkymättömiä tuotteita, vastaus on yleensä kielteinen. Mieluummin myydään jotain parempaa.

Erinomaisuuden pelko

Vaativat asiakkaat niin Suomessa kuin maailmallakin etsivät parasta palvelua tai tuotetta. Meillä on jo liian pitkään kytenyt erinomaisuuden pelko yhdistyneenä myynnin ja markkinoinnin aliarvostamiseen. Olemme tyytyneet kilpailemaan vain hinnalla. Globaalissa kilpailussa Suomen valttina kuitenkin on, että uskallamme hintakilpailun sijaan kilpailla korkealaatuisella osaamisella ja laadukkaalla palvelulla. Samalla nostamme tuotteen tai palvelun jalostusarvoa – sekä lopputuloksena saamme myös parempaa hintaa!

Me kaksi puhumme palvelubaletista, koska palvelua kuten huippuunsa viritettyä balettiesitystä voi treenata. Pitää vain oppia tunnistamaan kriittiset osa-alueet, joita kehittämällä jokainen yritys kykenee tavoittelemaan toimialansa huippua.

Kohti täydellistä palveluelämystä

Palvelukokemus muodostuu enemmän asenteesta kuin objektiivisista laatutekijöistä. Yrityksen palveluosaamista voidaan trimmata palvelujohtamista kehittämällä. Luomalla asiakkaille erinomainen kokonaiskokemus edistetään tuotteiden tai palveluiden muista erottuvaa houkuttavuutta.

Menestyvien yritysten palvelustrategioita yhdistää halu korkeaan laatuun ja huippusuoritukseen. Näiden yritysten ytimessä on myös halu palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin – luksuspalveluasenteella! Täydellinen palveluelämys syntyy pienten yksityiskohtien ja hienovaraisten nyanssien johtamisella. Yrityksen asiakaspolun jokainen yksityiskohta on mietitty ja loppuun asti hiottu.

Digitalisaatio ja robotisaatio muuttavat työprosesseja ja ihmisen rooli organisaatioissa muuttuu. Esimiehen rooli palvelujohtamisessa on edistää palvelun tason kehittämistä ja sen laadun ylläpitämistä. Yrityksen palvelustrategia toteutetaan uudenlaisella johtamisella, jossa asiakaslupaus lunastetaan ja jopa ylitetään päivittäin.

Kaupallistaminen on ekonomien työtä myös tulevaisuudessa. Meillä on ratkaiseva rooli siinä, miten asiakaskokemuksen johtaminen viedään yrityksissä käytäntöön.  Automatisaatio ja digitalisaatio mahdollistavat monien työvaiheiden helpottumisen, mutta ihmiskontaktilla on tulevaisuudessakin arvonsa. Oppivat robotit haastavat jo nyt jossain palvelutehtävissä ihmisen; esimerkiksi ikuisesti hymyilevä robotti hotellin vastaanotossa ei tee virheitä. Mutta ihminen voittaa robotin empaattisuudessa ja kyvyssä aistimaan hienovaraiset nyanssit – ainakin vielä toistaiseksi.

Kristiina Palmgren ja Satu Väkiparta

Palmgren (KM, eMBA) ja Väkiparta (KTM) ovat kouluttajia. He ovat Suomen ensimmäisen luksusklusteriohjelman perustajia, Haaga-Helian luksuskouluttajia sekä Greetings From Luxury Finland Start Up -yrityksen osakkaita. Molemmat ovat pitkän linjan yritysvalmennuksen ja yrittäjyyden osaajia. ”Me uskomme, että luksustuotteet ja – palvelut tulevat olemaan Suomen kansantalouden pelastava pala. Me myös uskomme suomalaisiin ekonomeihin kaupallistajina, joiden avulla pystymme nostamaan suomalaisten tuotteiden ja palveluiden jalostusastetta ja – arvoa. Autamme suomalaisia yrityksiä löytämään oman luksuksensa.”

04.05.2017
Punkkariyrittäjä seuraa intohimoaan ja murtaa muureja

Tein reilu kaksi vuotta sitten syksyllä rohkean ratkaisun, hyppäsin intohimoni vietäväksi ja perustin oman yrityksen. Minulle oli selvää, että jos lähden yrittäjäksi, teen sen täysillä, eli irtisanoudun työstäni ja laitan kaiken osaamiseni ja kaikki resurssini peliin.

Miksi yrittäjäksi

Tulen yrittäjäsuvusta. Olen kuullut tiettyjen ominaisuuksien periytyvän jo äidinmaidossa; yrittäjyys on varmasti se, mikä minulle on periytynyt.

Yrittäjäksi ryhtyminen kyti mielessäni jo vuosia ennen oman yrityksen lopullista perustamista. Mielessäni oli useita hyviä ideoita, mutta jostain syystä olin valmis vasta pidemmän pohdiskelun jälkeen. Oikealla hetkellä kaikki loksahti kohdalleen ja sain perustaa yrityksen, jossa pystyin yhdistämään kokemukseni business-maailmasta ja liikunta-alalta. Idea tästä konseptista tuntui äärettömän hyvältä alusta alkaen ja vuosien saatossa olen oppinut vahvasti luottamaan omaan intuitiooni

Mikä punkkariyrittäjä

En ole koskaan pitänyt rajoituksista, en missään määrin. Tämä söi välillä motivaatiotani ollessani palkkatyössä, mutta on mielestäni etu yrittäjänä. Asioita saa tehdä uudella tavalla, omalla tyylillä ja kasvamisen & menestymisen näkökulmasta se on jopa elinehto. Olen myös aina ollut hieman kapinallinen ja tehnyt asioita omalla tavallani, valtavirrasta poiketen.

Punkkariyrittäjä-termin nappasin BrewDog-panimon perustajan James Wattin Business for Punks –kirjasta. BrewDoginkin tarina on kulkenut jossain muualla kuin kultaisella keskitiellä ja he ovat rohkeasti kyseenalaistaneet vanhan ja luoneet uutta.

Punkkariyrittäjä siis kyseenalaistaa. Jos jotain asiaa ei ole tehty aiemmin, hän tekee sen. Punkkarius on ennen kaikkea asenne. Yrittäjyydessä näen sen murtavan muureja ja muuttavan koko yrittäjyyttä, jonka mielestäni on muututtava globalisoituvan ja digitalisoituvan maailman mukana.  Punkkariyrittäjät tekevät asiat oman halunsa, uskonsa ja intohimonsa mukaan.

Kaikki peliin

Mikään ei motivoi niin tehokkaasti kuin pakko. Kun löysin itselleni toimitilan ideaalipaikalta, sain vastuulleni myös sen korkeat kulut. Nolla asiakasta ja isot laskut olivat paras motivaattori ryhtyä tekemään myyntiä. Pakkotilanteessa oli osattava johtaa itseään ja ajankäyttöään tehokkaasti. Mahdollisuuksia, yhteistyökumppaneita ja uusia kanavia oli jatkuvasti mietittävä. Oli myös kasvatettava nahkaa, kun väistämättä kaikki yritykset eivät menneet maaliin.

Yrittäjän vapaus

Vapaus tuo mukanaan myös vastuun. Tämä yllätti minut, kuten varmaan monen muunkin uuden yrittäjän. Lisäksi päätöksiä, suuria päätöksiä, täytyy pystyä tekemään nopeasti.

Kuitenkin se, että luon omat rajani itse ja päätän omista mahdollisuuksistani itse ja jokapäiväisellä tasolla päätän, miten teen työtä antaa itselleni niin voimakkaan vapauden tunteen, että se voittaa ja tasapainottaa pelkoja, joita yrittäjyyteen liittyy. Toki myös se, että saa tehdä työtä ja viettää elämäänsä tärkeäksi kokemiensa asioiden parissa, saa tehdä sitä mitä rakastaa.

Uskalla pyytää apua

Yrittäjänä aloittaminen ei siinä mielessä ollut vaikeaa, että yksinyrittäjänkään ei tarvitse olla kokonaan yksin. Suomessa on upeita tahoja, jotka tarjoavat apua.

Yrittäjäksi lähtiessäni päätin hankkia mentorin ja sainkin ensimmäisen Ekonomien kautta. Toinen mentorini oli omista verkostoistani ja samoin tämän hetken mentorini. Kaikilta kolmelta olen saanut upeaa sparrausta, oppia ja perspektiiviä, olen äärettömän kiitollinen jokaiselle!

Eri paikkakunnilla toimivat uusyrityskeskukset ja esim. Helsingissä Yrityslinna ja Newco Helsinki tarjoavat maksuttomia palveluita yrittäjille. Olen itse alusta asti käyttänyt myös ura- ja life coachia, näen sen eräänlaisena sparraus-/esimiestyönä, mahdollisuutena, joka auttaa minua.

Tätä tekstiä kirjoittaessani palasin takaisin aikaan reilu kaksi vuotta sitten, kun olin ollut yrittäjänä muutaman kuukauden. Silloin määrittelin blogissani mm. yrittäjyyden kauhun tasapainoa, joissa uusiin tilanteisiin joutui joka hetki ja jokainen päivä oli täynnä mitä erilaisimpia päätöksiä.

Oman yritykseni kasvu on ollut niin nopeaa, että rutiinityötä ei juurikaan ole. Siksi voin täysin edelleen allekirjoittaa parin vuoden takaiset tunnelmani. Kaikkein paras anti tähän mennessä on ollut oman itseni kasvu ja kehittyminen.

Tarinani jatkuu ensi kuussa. Seuraavassa blogissa kerron yrittäjän arjesta ja myöhemmin vielä yrittäjyyteni aikana oppimistani asioista. Jos sinulla on toiveita, mistä haluaisit kuulla, laita viestiä tiedotus@ekonomit.fi

Onnea kaikissa niissä asioissa, mihin päätät ryhtyä!

Riina Laaksonen
Yrittäjä, Hyvinvointistudio Lupaus
Twitter: @riinalaaksonen
Instagram: @riinagabriela

Riina Laaksonen on Hyvinvointistudio Lupauksen perustaja ja omistaja. Lupaus on syksyllä 2014 perustettu yritys, joka tarjoaa Personal Trainingia, ravintovalmennusta ja mentaalivalmennusta.

Koulutukseltaan Riina on ekonomi, Personal Trainer, ravintovalmentaja ja Life Coach. Riinan urataustani on IT-alalla, jossa hän on toiminut yli 10 vuotta sekä Suomessa että Keski-Euroopassa mm. esimiestehtävissä ja strategisissa kehittämistehtävissä. Toisena ammattina ja rakkaana harrastuksena Riina on toiminut liikunnanohjaajana jo yli 15:n vuoden ajan.

28.04.2017
 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013