( Työelämä )

3 x uusi työ

Teksti Marita Kokko
Kuvat Roope Permanto, Ville Rinne, Nina Kaverinen/Nordea

Kauppatieteilijä uudistaa hoiva-alaa

KTM Minna Saranpää

Palvelujohtaja, LähiTapiola Vahinkovakuutus, Vahinkovakuutusliiketoiminnan kehitys ja palvelut -yksikkö > Ikääntyneiden hoivapalveluiden sektorijohtaja Mehiläisessä > Hoivakoti Wilhelmiinan toimitusjohtaja

Minna Saranpää on tehnyt tähänastisen työuransa asiakaspalvelun ja myyntityön parissa. Pankki- ja vakuutusala tarjosivat töitä kevääseen 2014, kunnes toiminta-alue ja työ sulivat alta yt-neuvotteluissa.

”Halusin päästä toimialaa vaihtamalla oppimaan ihan uutta. Minut valittiinkin Mehiläiseen vastaamaan ikääntyneiden hoivapalveluista. Valtakunnallisen hoivapalveluverkoston kehittäminen oli erittäin hyvä koulu ja ajoi monipuolisesti sisään toimialaan”, hän arvioi.

Opit auttavat nyt uudessa työssä, jossa Saranpäätä motivoivat ihmiset. Talon ja toimitusjohtajan arvot osuvat yksiin.

”Wilhelmiinan arvoissa korostuvat ihmisen ainutlaatuisuus, onnistuminen yhdessä, rohkeus ja vastuullisuus. Pystyn täysin allekirjoittamaan niistä jokaisen”, hän sanoo.

Saranpää muistuttaa, että kauppatieteiden opinnot antavat pohjan liiketoiminnan kehittämiseen hoiva-alallakin. Markkinointi ja viestintä tukevat palveluliiketoiminnan ja muutoksen johtamista.

Wilhelmiinan omistaa Miina Sillanpää -säätiö, joka tukee myös ikääntyneiden asumisen ja hoivan tutkimusta.

”Edelläkävijyys ja rohkeus periytyvät Miina Sillanpään, Suomen ensimmäisen naisministerin, työstä. Haluamme tehdä asioita uudella tavalla ja uudistaa toimialaa”, Saranpää kertoo.

Wilhelmiina on 150 asukkaan koti. Saranpää haluaa palvelukehityksen hoivakodissa lähtevän tulevaisuudessa yhä enemmän asukkaiden tarpeista ja toiveista.

”Meillä asuu aivan loistavia tyyppejä ja saamme heiltä hyvää palautetta. Tämä on heille koti, mutta voimme vielä vahvistaa tätä tunnetta”, hän iloitsee.

Hoiva-alan läpinäkyvyydelle ja monimuotoisuudelle Saranpää toivoo enemmän tilaa, sillä ikääntyneillä on hyvin erilaisia tarpeita.

”Kotona asuminen varmasti sopiikin, jos on terve ja pääsee liikkumaan ja tapaamaan muita ihmisiä. Mutta jos elinpiirinä on kyökki ja kammari, murenee henkinenkin hyvinvointi”, Saranpää kiteyttää.

”Todellisuus on kioskeissa”

KTM Teemu Rissanen

R-kioskin myyntijohtaja > R-kioskin toimitusjohtaja

Teemu Rissanen on kehittänyt Suomen suurinta kioskiketjua eri rooleissa yli kymmenen vuotta. Yhtiön nimi, toimintakieli ja kasvot ovat vuosien kuluessa muuttuneet, mutta suunta on säilynyt samana.

”Kannustamme kauppiaitamme voittamisen kulttuuriin. Jos joku onnistuu myymään vaikkapa 200 korvapuustia, sitä kannattaa tuulettaa”, kuvailee vuoden alussa toimitusjohtajana aloittanut Rissanen.

Norjalainen Reitan Convenience osti R-kioskin liiketoiminnan Sanomalta lähes neljä vuotta sitten. Suomen-toimintoja johti viime vuoden loppuun asti norjalainen Johannes Sangnes, joka siirtyy nyt Suomen R-kioskin ja Reitan Convenience Baltian yhtiöiden hallituksen puheenjohtajaksi. Omistaja on investoinut kolmessa vuodessa yli 30 miljoonaa kioskien kehittämiseen.

”Kaikki lähtee hyvistä ihmisistä ja paikallistuntemuksesta. Asiakas on ylin johtajamme, ja kauppias on lähinnä asiakasta”.

R-kioskeilla on ollut franchising-toimintaa vuodesta 1987. Omistajan vaihduttua kauppiaiden roolia vahvistettiin.

”Kauppiaat ovat olleet viilaukseen tyytyväisiä. Moni heistä on toiminut aiemmin kioskin myyjänä tai esimiehenä. Osalla on kaupan alan koulutus, mutta mukana on myös alanvaihtajia. Moni haluaa nykyisin siirtyä käytännönläheiseen työhön”, Rissanen sanoo.

Hän uskoo, että hyvä kauppias haluaa olla aidosti tekemisissä ihmisten kanssa. Näin syntyvät positiivinen kierre ja menestys.

Rissanen on kiertänyt yhdessä Sangnesin kanssa tapaamassa kioskien kauppiaita.

”On turhaa miettiä toimiston pöydän takana kehityssuuntia, sillä todellisuus on kioskeissa”, Rissanen sanoo.

Hän uskoo, että R-kioskin menestys jatkuu. Ihmisillä on pula ajasta, ja he haluavat palveluja ripeästi.

”Olemme siellä, missä ihmiset liikkuvat, myymme, mitä he haluavat ja silloin, kun he haluavat. Haluamme olla entistäkin vahvempi syötävien ja juotavien ostospaikka”, Rissanen paljastaa.

Rissanen aikoo pitää R-kioskin myös pelaamisen ykköspaikkana. Jokaisesta kioskista menee vuosittain keskimäärin 250 000 euroa pelaamisen kautta yhteiskunnan hyväksi liikunnalle, kulttuurille ja sosiaalityöhön.

”On pelaamisesta mitä mieltä tahansa, sen merkitys yhteiskunnalle on keskeinen”, Rissanen muistuttaa.

Ärrä etsii jatkuvasti uusia tapoja palvella. Se on myös passien noutopaikka ja pakettien välittäjä. Sieltä voi ostaa kalastusluvat ja lunastaa juna- ja teatteriliput. Kioskissa voi maksaa laskut ja sieltä voi nostaa myös rahaa. Viimeisiin lanseerauksiin kuuluu pankkiyhteistyönä luotu, lahjaksi sopiva prepaid-luottokortti.

Ekonomisti vaihtoi puolueet perheisiin

KTM Olli Kärkkäinen, 33

Valmisteilla väitöskirja aiheesta Verotuksen vaikutus työn tarjontaan ja tuloeroihin Ekonomisti eduskunnan tietopalvelussa > Nordean yksityistalouden ekonomisti

Olli Kärkkäinen vaihtoi marraskuun puolivälissä eduskunnasta pankkimaailmaan. Työ Nordean yksityistalouden ekonomistina antaa mahdollisuuden proaktiiviseen talouspoliittiseen keskusteluun. Digiaika ja sosiaalinen media vaativat kirkkaita ja nopeita analyyseja.

”Eduskunnassa toimeksiannot ja kysymykset tulivat puolueilta. Nyt pystyn nostamaan omaehtoisesti esille asioita, joista on hyvä keskustella. Työtehtäviini kuuluu silti edelleen maailmantalouden ja talouspolitiikan vaikutusarviointi”, kuvailee Kärkkäinen.

Eduskunnan ekonomistipalvelu auttoi puolueita talouspolitiikan vaikutusarvioinnissa ja teki virkamiestyönä riippumatonta tutkintapalvelua. Yksityistalouden ekonomistina Kärkkäisen tehtävänä on tuoda tavallisen kuluttajan näkökulma talouskeskusteluun.

”Tulkitsen makrotalouden muutoksia kotitalouksille. Kerron, mitä maailmantalouden, talouspolitiikan tai korkotason muutokset tarkoittavat yksittäiselle perheelle. Miten esimerkiksi talousarviomuutokset vaikuttavat ihmisten elämään”, hän jatkaa.

”Kun keskuspankki tekee korkopäätöksen, vaikutuksia koskevassa keskustelussa nousevat kuluttajien osalta esille yleensä vain asuntolainojen korot, vaikka mainingit ulottuvat valuuttakursseihin, vientiin ja tuontiin ja sitä kautta inflaation syntyyn. Kaikki nämä asiat yhdessä heiluttavat myös työllisyyttä.”

Uudessa työssä haastetta tarjoaa yksityistalouksien monimuotoisuus. Vaikutuksia Kärkkäinen arvioi jossain määrin keskiarvojen läpi, mutta tulkitsee myös, miten muutokset erilaisiin kotitalouksiin vaikuttavat.

Viestin kirkastaminen ja visualisointi ovat Kärkkäisen mukaan entistä tärkeämpiä. Sosiaalinen media vaatii analysoimaan ja kommentoimaan välittömästi, kun jotain tapahtuu. Saatavilla olevan tiedon määrä kasvaa jatkuvasti, ja hyödyllisen tiedon ja heikkojen signaalien erottaminen vaatii asiantuntijuutta ja työtä.

17.2.2016

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013