( Työelämä )

3 x uusi työ

Teksti Marita Kokko
Kuvat Sami Heiskanne, Miika Kainu ja Markku Huggin arkisto
  • Teea Björklund, Zeeland Familyn asiakkuusjohtaja ja kuluttajamarkkinointiasiakkaista vastaava johtaja
  • Markku Hugg, HR4:n asiakkuusjohtaja
  • Tarja Ilvonen, EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja
Teea Björklund löysi uralleen uuden suunnan mentoroinnin avulla.

Mentorointi rohkaisi uuteen

KTM Teea Björklund, 41

Valion kategoriapäällikkö > Zeeland Familyn asiakkuusjohtaja ja kuluttajamarkkinointiasiakkaista vastaava johtaja

Teea Björklund työskenteli 15 vuotta markkinoinnin tehtävissä Valiolla, kunnes osallistuminen Suomen Ekonomien mentorointiohjelmaan johti uudelle urapolulle. Hän vaihtoi asiakkuusjohtajaksi markkinointiviestintäyhtiö Zeeland Familyyn.

Björklund aloitti pian opintojensa jälkeen työt Valiolla tuotepäällikkönä vastaten jauheiden, voin ja juustojen vientimarkkinoinnista.

”Valio tarjosi isoja vastuita brändin rakentamisen, liiketoiminnan ja markkinoinnin johtamisen parissa.”

Björklund viihtyi Valiolla, mutta mietti silti mahdollisuuksiaan. Suomen Ekonomien mentorointiohjelma antoi osviittaa uuteen.

”Ohjelma tarjosi peilin, josta saattoi tarkastella uraansa ja mahdollisuuksiaan. Keskustelut taitavan mentorin kanssa kiteyttivät käsitystäni osaamisestani ja paransivat itsetuntemusta.”

Ohjelman kautta Björklund sai myös ensikosketuksen Zeeland Familyyn. Hän pääsi tapaamaan yrityksen edustajaa kuullakseen enemmän mainostoimistotyöskentelystä. Ala houkutti monipuolisuudellaan, ja talosta tarjoutuikin pian pesti kuluttajamarkkinoinnin ammattilaiselle.

”Halusin toimistoon, joka ajattelee markkinointia modernisti ja uskoo integroituun palvelumalliin. Rajat viestinnän, mainonnan, myynnin ja tuotekehityksen väliltä ovat häviämässä. Täältä asiakas voi ostaa kaiken keskitetysti. ”

Björklund toi taloon asiakkaan näkemystä markkinoinnista ja liiketoiminnasta.

Työpaikan vaihto on Björklundin mukaan nostanut oppimiskäyrän taas uusiin korkeuksiin. Eteen on tullut paljon uutta, mutta hän tuntee olevansa tervetullut ja tarpeellinen.

Asiakkuusjohtajana Björklund haluaa kehittää kuluttajabrändejä palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Myös uusien asiakkaiden hankinta on keskeistä.

”Haluan viedä markkinointia Suomessa eteenpäin ja kehittää sitä kiinteäksi osaksi koko liiketoimintaa.”

Hän kertoo nauttivansa muutosten läpiviemisestä.

”Pidän esimiestyöstä ja johtamisesta, jossa parhaisiin tuloksiin pääsee avoimuudella ja suoruudella. Uskon ja luotan ihmisiin.”

Vapaa-aika ja arki sujuvat Björklundin perheessä lasten ehdoilla. Yhdeksänvuotias tytär ui, suunnistaa, pelaa jalkapalloa ja käy kuvataidekoulua. Nelivuotiaan pojan futisharrastus on vasta suunnitelmissa.

”Itse kuntoilen eri lajien parissa. Olen innostunut myös puutarhanhoidosta. Se on erinomaista vastapainoa työlle.”

Upseeri ja myyntimies

Upseeri, MBA Markku Hugg, 48

Digitan asiakkuusjohtaja > HR4:n asiakkuusjohtaja

Markku Hugg valmistui upseeriksi, muttei jäänyt virkajärjestelmään eläköitymään. MBA-tutkinto johti hänet myynnin tehtäviin, joita hän kutsuu yrityselämän valtimoksi. Isänmaallinen mies haluaa työskennellä myynnin etulinjassa.

”Meillä on Suomessa mahtavia tuotteita, mutta niiden myynnissä on yhä opittavaa. Siksi myynnin tehtäviin olisi syytä ohjata innostuneinta ja terävintä sakkia. Huippupelaajat pystyvät tekemään ihmeitä yrityksen tilauskannalle”, hän toteaa.

Alun perin Hugg suunnitteli lääkärin ammattia, jota ennakoivat fysiikan opinnot yliopistossa. Varusmiespalvelun jälkeen hän päätyi kuitenkin kadettikouluun, koska halusi käytännön toimintaa teorioiden sijaan.

Upseerin ura vei ensin Haminaan ja sitten takaisin kadettikoululle. Vuosituhannen vaihteessa hän huomasi, ettei halunnut virkauraa puolustusvoimissa.

Hugg lähti opiskelemaan työn ohella kauppatieteitä MBA-ohjelmaan. Jo ennen opintojen valmistumista hän siirtyi puolustusvoimista pienen it-yrityksen toimitusjohtajaksi.

”Se oli hyvä koulu ja opetti alanvaihtajalle, että vain taloudellisesti hyvin menestyvät yritykset luovat hyviä työpaikkoja. Päätin keskittyä urallani myynnin tehtäviin.”

HR4:ssä Hugg on paluumuuttaja: hän on ollut yrityksen palkkalistoilla aiemminkin, tosin eri tehtävissä. Välillä hän työskenteli kolme vuotta Digitassa.

”Tulin takaisin, koska pääsen tässä tehtävässä aidosti tukemaan yritysten liikkeenjohtoa heidän tavoitteissaan. Tiedän, miten suomalaisissa yrityksissä menee, koska käyn koko ajan keskusteluja yritysjohdon kanssa. Se tarjoaa näköalapaikan Suomen talouteen.”

Paremman työelämän konsultoinnin tehtävissä on Huggin mukaan eniten merkitystä ihmisen osaamisella, ei titteleillä. Asiakkaan kohtaa aina se asiantuntija, jolla on parasta osaamista tämän tarvitsemista ratkaisuista.

Huggia ohjaavat työssä optimismi, halu kehittyä ja kyky ottaa riskejäkin. Hän myy yrityksille ammattitaitoista henkilöstöjohtamista, jonka ansiosta työyhteisö voi hyvin ja nostaa asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan uudelle tasolle.

”Digitaalisaatio ja tiedon jakaminen tehostavat toimintaa, mutta ennen kaikkea merkitystä on sillä, miten ihmisiä tänä päivänä johdetaan.”

Joukkoistamalla kiinni unelmatyöhön

KTM Tarja Ilvonen, 52

Pop up -projekti Customers Advocates on Board > EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja

EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen päätti valjastaa ydinosaamisensa asiakasosaamisen vahvuudekseen työnhaussa, kun ura OP Ryhmässä katkesi yrityksen rakennemuutosten myötä 2015. Tulevaisuuttaan pohtiessaan hän mietti, miksei asiakaskokemusta hyödynnetä nykyistä laajemmin yritysten hallitusten tasolla. Strategisesti tärkeä asia näyttäytyi hallituksen arjessa kovin operatiivisena.

Syntyi pop up -projekti, Customer Advocates on Board, jonka Ilvonen lanseerasi toisen asiakaskokemuksen ammattilaisen Tuija Koskimäen kanssa. Projektin tavoitteena oli kerätä ja tuottaa tietoa joukkoistamalla – korvauksetta. Projektin ympärille syntyi kymmenien asiantuntijoiden verkosto, ja asiakaskokemuksen hyödyntämistä hallituksessa alettiin tutkia haastatteluin ja nettikyselyin. Tulosta syntyi. Ilvonen ja Koskimäki jakoivat tietoa kaikille kiinnostuneelle ja esittelivät tuloksia halukkaille – jälleen maksutta.

Projekti oli Ilvoselle työnäyte ja tilaisuus kasvattaa omia verkostojaan. Siinä se toimi erinomaisesti.

”Ennen kuin neljä kuukautta oli kulunut, olin saanut jo useamman mielenkiintoisen työtarjouksen. Valitsin niistä EPSI Ratingin”, Ilvonen toteaa.

EPSI Ratingissa Ilvonen tukee suomalaisia yrityksiä asiakasymmärryksen hyödyntämisessä. Työ jatkuu pop up -projektin viitoittamalla tiellä: myös EPSI Rating on voittoa tavoittelematon yritys. Kansainvälisenä toimijana EPSI Rating tekee yhteistyötä yliopistojen kanssa tuottaakseen riippumatonta ja laadukasta asiakastyytyväisyystietoa. Suomessa yritys on vielä monelle tuntematon, ja Ilvonen haluaakin lisätä sen näkyvyyttä.

Työn ohessa Ilvonen jatkaa työtään pop up -projektin parissa. Työn alla on kirja, jonka mahdollisista tuotoista muodostetaan stipendirahasto tukemaan asiakasosaamisen kehittymistä esimerkiksi jakamalla stipendejä HHJ-tutkintoa suorittavilla nuorille. Ilvonen myös tukee alkuun pääsyssä ja verkostoitumisessa muita uutta uraa etsiviä, jotka ovat kiinnostuneita pop up -projektimallista.

”Yllättävän moni kysyi, mikä minä olen tätä suomalaista yrityselämää kehittämään. Heitin vastakysymyksen, mitä itse olet tehnyt. Osoitin, että yksittäinenkin ihminen voi tehdä paljon.”

13.9.2017

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013