( Työelämä )

3 x uusi työ: Presidentin kansliasta pankkiin

Teksti Marita Kokko
Kuva Roope Permanto
  • Pete Pokkinen
  • Kaisa Lukkarinen
  • Tiina Bensky
KTM Pete Pokkinen siirtyi presidentin erityisavustajasta Nordean yhteiskuntasuhteiden johtajaksi.

Presidentin kansliasta pankkiin

KTM Pete Pokkinen, 30
Tasavallan presidentin erityisavustaja > Nordean yhteiskuntasuhteiden johtaja

Pete Pokkinen vaihtoi kesäkuussa presidentti Sauli Niinistön erityisavustajan tehtävät Nordean yhteiskuntasuhteiden johtamiseen. Pankki veti puoleensa siitä huolimatta, että työ presidentin kansliassa oli äärimmäisen kiinnostavaa. Niinistön ensimmäisen kauden lopun, vaalikampanjan ja kansliassa työskentelyn jälkeen oli kuitenkin sopiva hetki punnita, mihin panostaa seuraavaksi.

Nordean pesti oli kolmekymppiselle Pokkiselle iso mahdollisuus – yhtä iso kuin muutamaa vuotta aiempi siirtymä toimittajan työstä kokoomuksen eduskuntaryhmän tiedottajaksi. Vielä tuolloin nuori journalisti oli pitänyt toimittajan uraa tulevaisuutenaan.

Yhteiskunnalliset asiat ja vaikuttaminen ovat pysyneet kyydissä koko uran. Nordean yhteiskuntasuhdejohtajana Pokkinen huolehtii yhteyksistä eri sidosryhmiin ja julkiseen valtaan, esimerkiksi valtioneuvostoon ja sääntelyviranomaisiin.

”Selkeitä lainsäädäntöön ja sääntelyyn liittyviä asioita pankkisektorilla on todella paljon. Haluamme myös kertoa laajemmin toiminnastamme kansalaisille ja sidosryhmille sekä avata keskustelua yhteiskunnassa. Tämä työ näkyy esimerkiksi mediassa.”

Pokkinen nostaa esimerkeiksi osallistumisen yrityskylätoimintaan ja nuorten taloustaidoista huolehtimisen. Keväällä Nordea viritti keskustelun taloyhtiölainoista, jotka ovat kasvattaneet hälyttävästi kansalaisten velkaantumisastetta.

”On vastuullista, että ollaan hereillä, ennen kuin ilmiö on puhjennut varsinaiseksi ongelmaksi.”

Lokakuussa pankin pääkonttori muuttaa Suomeen, mikä tuo sen Euroopan pankkiunionin sääntelyn piiriin. Siirron jälkeen Pokkisen tehtävänä on yhä vahvistaa Nordean asemaa yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Oman osansa nielaisee pankkimaailman kiihtyvä digitalisaatio, jonka ydinkysymyksiin kuuluu, kuinka viedä muutosta eteenpäin edelleenkin vastuullisesti ja selkein pelisäännöin.

”Tekoäly ja vastuullisuus ovat osa aikamme teemoja. On mahdotonta sanoa, mikä meitä muutaman vuoden päässä odottaa, joten tylsää ei varmasti ole. Nyt on pysyttävä ajassa ja havaittava, mitä ihmiset odottavat ja arvostavat”, Pokkinen toteaa.

Hän on innostunut uudesta.

”Olen vaikuttunut siitä, kuinka intohimoisesti ja asiantuntevasti ihmiset suhtautuvat täällä työhönsä. Se vaikutelma syntyi oitis.”

Työn ja tekijän yhdistäjäksi

KTM Kaisa Lukkarinen, 30
Lähi-Tapiola Keski-Suomen henkilöstöjohtaja > Baronan rekrytointikonsultti

Koheneva työllisyys lisää kierroksia rekrytointipalveluissa, ja tarjolle tulvii uusia työtehtäviä ja niille hakijoita. Miten yhdistää sopivin työntekijä ja työtehtävä? Tämä on peruskysymys Kaisa Lukkarisen uudessa työssä Baronan rekrytointikonsulttina.

”Vaikka monella hakijalla on vahva osaamistausta, se saattaa olla erilainen kuin mitä tarjolla oleva työ edellyttäisi. Tehtävänäni on auttaa yritykset kertomaan omaa tarinaansa niin aidosti, että juuri oikeat tekijät löytyvät”, hän toteaa.

Itse rekrytointi on Lukkariselle tuttua aiemmista työpaikoista sekä esimiehenä että HR-vastaavana. Konsulttina hän näkee saavansa vielä laajemman näkökulman tehtävään.

”Nyt saan auttaa sekä työnhakijaa että työnantajia useissa yrityksissä. Työ linkittyy markkinointiin, koska voin samalla kehittää mielikuvaa rekrytoivasta yrityksestä. Parhaiden asiantuntijoiden huomiosta ja työpanoksesta käydään kiivaampaa taistelua kuin koskaan aikaisemmin.”

Lukkarinen työskentelee Baronalla kotikaupunkinsa Jyväskylän yksikössä. Hän valmistui Jyväskylän yliopistosta johtaminen pääaineenaan, ja tie vei S-ryhmän kenttäkoulutusohjelman kautta asiakkuuspäälliköksi Kokkolaan, josta tuli perheen kotipaikka kymmeneksi vuodeksi.

Koska sekä Lukkarinen että hänen puolisonsa ovat kotoisin Jyväskylästä, alkoi mielessä väikkyä kotiinpaluu. Siksi Lukkarinen siirtyi LähiTapiola Keski-Suomen palvelukseen muun muassa kehittämään alueellista markkinointia ja brändiä. Organisaatiomuutos vei hänet henkilöstöjohtajaksi.

”Tein monenlaisia henkilöstöhallinnon tehtäviä, kuten HR-suunnittelua ja -raportointia, sekä kehitin henkilöstön osaamista ja työhyvinvointia.”

Kun seuraavassa organisaatiomuutoksessa työtehtäviä yhdisteltiin, Lukkarinen päätyi etsimään uusia tehtäviä. Kolme kuukautta hän mietti, mitä haluaa tehdä. Hän käytti hyväkseen myös Suomen Ekonomien urapalveluja ja keskusteluja uravalmentajan kanssa. Pohdinnan tuloksena avautui tie uuteen, innostavaan työhön Baronassa.

Yhdessä ja avoimesti

KTM Tiina Bensky, 40
Lumenen globaalin markkinoinnin operatiivinen johtaja > Lumene Suomen maajohtaja

KTM Tiina Bensky siirtyi Lumenen maajohtajaksi keväällä. Parhaillaan hän on viemässä maaliin yrityksen mittavaa brändiuudistusta, jolla tähdätään suomalaisen brändin nostamiseen Skandinavian tunnetuimmaksi kosmetiikkabrändiksi.

Benskyn varma tausta kosmetiikka-alalla on hyvä selkänoja tehtävään. Alkujaan hän päätyi Bernerille assistentiksi ja sieltä Lorealille, aina markkinointijohtajaksi asti. Nykytyössään hän istuu mahdollisimman usein toimistolla Espoon Kauklahdessa, jossa tuotekehitys on vain yhden ja valmistus kahden oven takana.

Kotimaisella Lumenella kiertotalous ja kestävä kehitys ovat tärkeä osa tuotteiden valmistusta. Esimerkiksi osa lakkaraaka-aineesta tulee hillo- ja alkoholiteollisuudessa jätteeksi jäävistä siemenistä. Männyn kaarnakin on kosmetiikkateollisuudelle aarre, vaikka roskaa puuteollisuudelle.

Benskyllä on johdettavanaan noin sadan tekijän työyhteisö. Johtajana hän haluaa edistää jokaisen oikeutta olla oma itsensä ja näyttää tunteensa. Linjaa tukee Lumenen teettämä tuore tutkimus, jonka mukaan reilu viidennes suomalaisnaisista kokee, ettei työelämässä ole tilaa tunteiden näyttämiselle.

Sama suomalaisnaisten tuntoja kartoittanut tutkimus kertoo, että vain 21 prosenttia vastaajista uskoo täysin voivansa olla sekä menestyneitä että pidettyjä. Tämänkin Bensky haluaa blokata omalla johtamiskulttuurillaan, jossa avainsanoja ovat yhdessä ja avoimesti.

Bensky haluaa työssään tukea naiseutta ja sisäisen kauneuden loistoa, joka ei kaipaa peittämistä vaan vain korostamista.

”Puhumme suomalaisesta kauneuskäsityksestä, itsetunnosta ja sen vahvistamisesta”, hän painottaa.

”Työpaikalla kannustamme toisiamme ja toimimme yhteisrintamassa. Henkilökunta on sitoutunut yhteisiin tavoitteisiimme.”

13.9.2018

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013