( Johtaminen )

Johtaja luotsaa digimurroksessa

Teksti Matti Remes
Kuvat Juho Kuva
  • Merja Fischer muistuttaa, että positiivista vuorovaikutusta on tärkeä kehittää oman tiimin lisäksi asiakassuhteissakin.
  • Maksuton EkonomiEsimies-tietoisku keräsi kesäkuussa Runeberginkadun Radissoniin joukon esimiestehtävissä toimivia tai niihin haluavia ekonomeja.
Tekoäly tulee työpaikoille, mutta hyvä esimies keskittyy jatkossakin ihmisten johtamiseen. Hän kannustaa oppimaan uutta ja näyttää itse esimerkkiä.

Tulevaisuuden toimistossa ohjelmistorobotit huolehtivat rutiinitöistä ja tekoälyä hyödyntävät ratkaisut hoitavat ison osan asiakaspalvelusta. Vauhdilla etenevä digitalisaatio mullistaa toimintatapoja ja edellyttää työntekijöiltä aivan uudenlaista osaamista.

Kaiken ytimessä ovat oikeanlainen johtaminen ja esimiestyöskentely, painottaa johtamistieteiden tohtori Merja Fischer.

– Jokainen meistä on vastuussa oman osaamisensa kehittymisestä, mutta esimiesten tehtävänä on rohkaista tiimiläisiään ensiaskelien ottamisessa. Myös organisaatiotasolla johdon on huolehdittava, että henkilöstöllä on mahdollisuus oppia uutta, hän toteaa.

Rutiinityöt siirtyvät roboteille

Suomen Ekonomien esimieskoulutuksessa puhuneella Fischerillä on pitkä kokemus globaalien palvelukeskusten ja taloushallintotoimintojen kehittämisestä ABB:llä, Nokialla ja Wärtsilässä. Nykyisin hän vetää ohjelmistorobotiikkaan ja tekoälyyn keskittyvää liiketoimintayksikköä Stariassa, joka on talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tarjoava yritys.

Fischerin mukaan yhä useampi organisaatio on havahtunut siihen, että ohjelmistorobotiikka voi hoitaa tylsiä rutiinitöitä. Automatisoitavia työtehtäviä on yrityksen kaikissa toiminnoissa.

– Näin ihmiset pystyvät keskittymään asiakkaiden palveluun ja oman työnsä kehittämiseen. Digitalisaatio ei siis tarkoita välttämättä työntekijöiden vähentämistä vaan uuden liiketoiminnan luomista, Fischer sanoo.

Pomon ei tarvitse tietää kaikkea

Merja Fischer huomauttaa, että työelämä on isossa murroksessa ilman robotteja ja tekoälyäkin.

Aiemmin työtä tehtiin yksin tai yritysten sisäisissä tiimeissä, jatkossa yhä enemmän asiakkaiden kanssa ja erilaisissa verkostoissa.

Tavoitteetkaan eivät ole välttämättä enää selkeitä, vaan entistä abstraktimpia ja jatkuvasti muuttuvia.

Fischerin mielestä keskeisiä lähtökohtia ovat myönteinen asenne ja ennakkoluulottomuus kaikkea uutta kohtaan.

– Esimieskin voi reilusti tunnustaa, ettei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tärkeintä on olla rohkeasti mukana muutoksessa ja luottaa siihen, että omat ja tiimin kyvyt kyllä kantavat.

Esimiehille jatkuvasti kiihtyvä muutos tarkoittaa, että asioiden johtamisesta siirrytään motivaation johtamiseen. Kaikki lähtee Fischerin mielestä työn merkityksellisyydestä.

– Merkityksellisyyden kokemus syntyy, kun työntekijä kokee, että hän oppii koko ajan uutta ja pystyy ratkaisemaan vaativiakin haasteita. Hän myös huomaa, että työpanoksella on vaikutusta omaan ja muiden ihmisten toimintaan.

Asiakas aistii työpaikan ilmapiirin

Merja Fischer tutki väitöskirjassaan positiivisen vuorovaikutuksen vaikutusta yritysten palveluliiketoiminnan tuottavuuteen ja tuloksellisuuteen. Yhteys on selkeä, sillä työyhteisön myönteinen vire heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen.

– Asiakas voi aistia jo sähköpostien ja puhelujen sävystä, millainen ilmapiiri toisessa yrityksessä vallitsee.

Fischerin mielestä on siksi tärkeää, ettei yrityksessä keskitytä pelkästään oman työyhteisön kehittämiseen tai pidetä hauskaa vain omassa tiimissä. Samalla on koko ajan mietittävä, miten myönteistä tunnetta voidaan viedä asiakassuhteisiin ja parantaa näin palvelukokemusta.

– Työpaikan hyvä ilmapiiri voi parantaa yrityksen kilpailukykyä. Jos ilmapiiri on avoin ja kannustava, ihmiset uskaltavat kehittää omaa työtään ja tuoda esille ajatuksiaan. Se on edellytys tekoälyajan innovaatioille ja jatkuvalle uudistumiselle.

Fischer sanoo, että positiivinen ilmapiiri ja vuorovaikutus työyhteisöissä tarkoittavat hyvin yksinkertaisia asioita. Niitä ovat esimerkiksi toisten arvostaminen, auttaminen ja välittäminen.

– Hyvä ilmapiiri lähtee ihmisten kohtaamisista. Aloittaa voi hyvinkin pienistä asioista, vaikkapa tervehtimisestä ja kiitoksen antamisesta.

Esimiehillä on myönteisen ilmapiirin luomisessa ratkaiseva rooli, sillä he määrittelevät koko organisaation käyttäytymismallit.

– Jos pomo tervehtii, kuuntelee ja tukee, muutkin tekevät samoin.

13.9.2018

Miten suhtaudut tekoälyn ja robotiikan tuloon?

Minna Pappila

Proviisori, Keravan ensimmäinen apteekki

”Uskon tekoälyn vievän tylsiä töitä mennessään, jolloin ihmiset pääsevät käyttämään omia aivojaan ja luovuuttaan. Inhimillisyys nousee enemmän esille, kun aikaa voi käyttää rutiinitöiden sijaan kanssakäymiseen muiden kanssa.

Digitalisaatio varmasti lopettaa joitakin töitä. Toisaalta jos pysyttelee menossa mukana, tilalle avautuu uusia tehtäviä.”

Jari Keskitalo

Ekonomi, etsii uusia työhaasteita

”Rutiininomaisten töiden automatisoituessa ihmiset voivat siirtää fokusta toisiin työtehtäviin. Se kuitenkin mietityttää, riittääkö uusia töitä kaikille. Siirtymävaiheessa tarvitaan myös paljon osaamista, jotta voidaan tunnistaa, mitkä tehtävät kannattaa digitalisoida ja mitkä asiat on parempi pitää ihmisten käsissä.

Sellainen fiilis on, että tässä ollaan vielä lähtökuopissa. 5–10 vuoden päästä ollaan varmasti aivan eri tasolla kuin nyt.”

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013