( Kansainvälisyys )

Matkailualalla palvelu on jatkossakin arvossaan

Teksti Leena Filpus
Kuvat Sara Pihlaja
  • Regina Sippel uskoo, että matkoilta haetaan jatkossa yhä enemmän merkityksellisiä kohtaamisia.
Elämyskuluttamisesta siirrytään yhä enemmän merkityskuluttamiseen. Siihen huutoon on matkailualankin osattava vastata.

Pohjoismaiden suurimman matkanjärjestäjän, Thomas Cook Northern Europe -konsernin, talousjohtaja Regina Sippel istuu linja-autossa Ayacuchon maaseudulla Perussa ja itkee. Eikä hän ole yksin. Linja-autossa on kymmenkunta muutakin kehitysyhteistyöjärjestö Suomen World Visionin suomalaiskummia, jotka etsivät laukuistaan nenäliinapakettia.

He ovat kaikki tavanneet juuri perulaisen kummilapsensa ensimmäistä ja moni todennäköisesti myös viimeistä kertaa. Suomalaiset ovat tulleet tutustumaan työhön, jota heidän kummimaksuillaan tehdään Liman slummissa ja syrjäisellä seudulla Andeilla kaikkein köyhimpien lasten tulevaisuuden parantamiseksi.

Viisivuotias Angela on ollut Sippelin perheen elämässä jo neljä vuotta, mutta tähän asti vain kirjeissä ja ajatuksissa. Nyt Sippel, itsekin 7-vuotiaan pojan äiti, on tullut katsomaan, menevätkö kehitysyhteistyövarat perille.

Pariviikkoisella matkalla tulevat vaikeissa oloissa elävien ihmisten lisäksi tutuiksi myös Perun raskas ja mielenkiintoinen historia, ruokakulttuuri ja luonnon kauneus. Vierailu inkakulttuurin kehdossa Cuscossa ja Machu Picchulla kruunaavat matkan.

Yhdistelmä faktaa, koskettavia kokemuksia ja elämyksiä sekä merkityksellisiä kohtaamisia on suoraan sitä maailmaa, johon Sippel uskoo trendien matkailualaa yhä vahvemmin vievän.

”Matkailijat janoavat rikkaampia, syvempiä ja ennen kaikkea aitoja kokemuksia. Nousussa ovat vapaaehtoistyön, sapattivapaiden ja hiljentymisen, erilaisen luovan, hengellisen tai henkisen tekemisen yhdistäminen matkaan”, Sippel sanoo ja jatkaa, että Angelan tapaaminen ja koko matka Peruun oli vieläkin upeampaa kuin hän etukäteen kuvitteli.

”Minulla heräsi toivo, että maailmassa voi sittenkin tapahtua ihmeitä. Että ystävällisyys, hymy ja meidän mittapuullamme pieni rahallinen satsaus voi oikeasti muuttaa kokonaisen yhteisön tulevaisuuden”, Sippel sanoo.

Tuttu pitää pintansa

Matkailuala on käynyt viime vuosikymmenen aikana läpi suuren myllerryksen. Paksut, painetut katalogit ovat historiaa, kun digitalisoituminen on muuttanut matkailualan rakennetta ja pakottanut toimijoita kehittämään palveluitaan. Jopa 80 prosenttia suurten matkanjärjestäjien matkoista myydään jo verkossa. Kuluttajat ovat matkaa ja majoitusta valitessaan omatoimisia.

Sippel ei silti usko matkailualan hiipumiseen, päinvastoin. Suomalaisten perinteiset lomakohteet, kuten Kanariansaaret, Kreikka ja Espanja pitävät pintansa suosikkikohteina.

”Tilastojemme mukaan viime vuonna kaikkien Pohjoismaiden suosikkimatkakohde oli Gran Canaria. Suomesta tehtiin seuraavaksi eniten valmismatkoja Teneriffalle ja Rodokselle. Kaupunkikohteiden kärjessä olivat Lontoo, Barcelona, Rooma, Malaga ja Praha.”

Perinteisten matkakohteiden rinnalla Sippel uskoo omatoimisten kaupunkilomien, eksoottisten kaukokohteiden sekä erikoismatkojen nostavan suosiotaan. Kasvua on luvassa, mutta matkailu muuttaa osin muotoaan.

”Työn ja vapaa-ajan rajojen hämärtyessä vihdoinkin koittava vapaa-aika otetaan aiempaa vakavammin. Matkailijat haluavat kerätä matkan aikana paljon erilaisia kokemuksia yhden pitkän ja yhteen paikkaan suuntautuvan matkan sijaan.”

Kun aurinko- ja kulttuurikohteet on koettu ja nähty, matkailijat haluavat kehittää itseään ja oppia uutta. Etsitään äärimmäisiä elämyksiä. Se tietää aktiivi- ja harrastelomien järjestäjille hyvää.

Kilpailu kiristyy muutoksessa

Mutta ovatko airbnb:t ja netistä päivän hintaan löytyvät lento- ja hotellitarjoukset matkatoimistoille uhka? Kuluttajalla on vaihtoehtoja aiempaa enemmän, ja se kiristää toki kilpailua, Sippel myöntää.

Toisaalta hän uskoo matkanjärjestäjien pystyvän tarjoamaan edelleen matkoja kilpailukykyiseen hintaan. Kaikissa kuluttajasegmenteissä löytyy aina niitä, jotka haluavat palvelua ja ovat valmiita myös maksamaan siitä.

”Emme koe kilpailua uhkana, vaan meidän täytyy pystyä mukautumaan muuttuvaan tilanteeseen ja muututtava itse kilpailun mukana. Tehtävämme on olla asiakkaiden toiveita askelen verran edellä ja kehittää sellaista uutta, jota matkailijat eivät edes tule ajatelleeksi.”

Ja tällä hetkellä Pohjoismaiden suurimmalla matkanjärjestäjän silmin näyttääkin hyvältä. Sen tilauslennoilla tehtävien valmismatkojen täyttöaste on vuositasolla 99,5 prosenttia.

”Tarjoamme myös reittilennoilla tehtäviä matkoja ympäri maailman, ja käytössämme on maailmanlaajuinen Amadeus-varausjärjestelmä. Se tarjoaa asiakkaiden käyttöön kaikkien lentoyhtiöiden lennot, ja matkat voi räätälöidä yksilöllisesti asiakkaiden toiveiden mukaan.”

Sippel muistuttaa, että epävarmassa maailmassa matkanjärjestäjän etuna on myös lainsäädäntö. Kun hotellin ja lennot sisältävän matkan varaa matkanjärjestäjältä, sovelletaan yleisiä valmismatkaehtoja.

”Tämä on iso etu ja turva myös omatoimiselle kaupunki- tai kaukomatkalle lähtevälle.”

Edelläkävijä ostaa räätälöityä

Kokeneet ja vaativat tulevaisuuden matkailijat haluavat rahoilleen vastinetta. He ovat valmiita maksamaan palveluista, jotka heijastavat heidän identiteettiään ja persoonaansa.

Matkailussa nousevia trendejä ovat paikallisuus, lähiruoka ja omaan hyvinvointiin panostaminen. Rajatuille asiakasryhmille suunnatut hotellit kasvattavat jo suosiotaan. Lapsiperheille tai aikuisempaan makuun sopivien hotellien lisäksi boutique- ja lifestyle-hotellit ovat nousussa myös perinteisissä matkakohteissa.

”Mekin avasimme ensimmäisen Casa Cook -konseptiin kuuluvan hotellimme viime kesänä Rodokselle, toinen avataan tänä kesänä Kosille Kreikkaan. Kummassakin painottuu luonnonläheisyys, trendikäs design ja rauha ylellisessä, mutta hillityssä ympäristössä.”

Osaamiselle riittää kysyntää

Matkailijat muodostavat myös entistä useammin käsityksensä matkailutuotteista ja -palveluista some-keskustelun ja vertaisarviointien perusteella.

”Verkon välityksellä lomailua voi jopa kokeilla virtuaalisesti ennen ostopäätöstä.”

Alan murroksesta huolimatta henkilökohtaisen ja asiantuntevan palvelun merkitys ei ole rapistunut digiaikana. Mitä vaativammaksi elämä muuttuu, sitä kipeämmin tarvitsemme eri alojen asiantuntijoita avuksemme.

”Suomesta löytyy vakuuttavaa matkailuosaamista, ja matkanjärjestäjillä on vahvoja kansainvälisiä yhteistyöverkostoja. Matkailualalla ei ole tässä suhteessa mitään hätää.”

31.5.2017

Matkailuala

  • Vuoden 2016 talouden epävarmuus ja poliittiset levottomuudet vaikuttivat matkailualan myyntiin vain vähän. Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL) jäsentoimistojen kokonaismyynti oli noin 1 890 miljoonaa euroa – laskua edellisvuoteen oli 1,6 prosenttia. SMALin jäsenjärjestöt kattavat noin 95 prosenttia Suomen matkatoimistomyynnistä.

  • Liikematkamyynti ja sarjatuotantoon perustuva vapaa-ajan matkojen myynti laskivat noin 3 prosenttia. Toisaalta selvää kasvua nähtiin ulkomaalaisille matkailijoille myydyissä matkoissa.

  • Matkailu on verkkokaupan suurin tuoteryhmä. Lentäen tehdyistä valmismatkoista myytiin netin kautta vuonna 2016 noin 75 prosenttia, lähes 6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Regina Sippel

  • Syntynyt: 1979

  • Koulutus: KTM

  • Nykyinen tehtävä: Siirtyi Tjäreborg Oy:n toimitusjohtajasta sen emoyhtiön Thomas Cook Northern Europen CFO:ksi vuosi sitten.

  • Nykyisen työtehtävän plussat: Saa toteuttaa noin 1,5 miljoonan pohjoismaalaisten unelmat ja tarjota heille vuoden parhaat viikot tai päivät

  • Nykyisen tehtävän miinukset: Jatkuva matkakuume

  • Harrastukset: Matkailu ja hyvä ruoka ja viini hyvien ystävien seurassa. On lisäksi 5-vuotiaan perulaisen tytön ja 6-vuotiaan kenialaisen tytön kummi.

  • Perhe: Mies ja 7-vuotias poika.

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

Blogeissa
 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013