( Johtaminen )

Pia Kalsta – johtaja median myllerryksessä

Teksti Arja Krank
Kuvat Roope Permanto
  • ”Jos ei pelkää muutosta, media-ala on tällä hetkellä yksi mielenkiintoisimmista toimialoista”, sanoo Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kasta.
Sanoma Media Finlandin tuore toimitusjohtaja Pia Kalsta vannoo tiimipelaamisen nimeen, koska johtajan paras työkalu on tietää, mitä muut tietävät.

Kumma kyllä, aikaero ei tunnu yhtään”, Pia Kalsta ihmettelee Sanomatalon korkeuksissa sijaitsevassa neuvotteluhuoneessa. Ikkunasta siintää huima näköala kimmeltävälle Töölönlahdelle. Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja on juuri palannut kuusi viikkoa kestäneeltä opiskelumatkalta Yhdysvalloista.

”Stanford oli kesälomani tänä vuonna. Kävin siellä yliopistossa läpi supertiiviin koulutusohjelman, jossa jokainen arkiaamu alkoi kuudelta kuntolenkillä ja ryhmätyöt loppuvat vasta iltakymmeneltä.”

Opiskelijoina oli eri alojen yritysjohtoa ympäri maailmaa: 160 opiskelijaa edusti yli neljääkymmentä kansallisuutta. Koulutuksessa työstettiin liike-elämän ja maailmanpolitiikan kuumia kysymyksiä.

”Voisi kuvitella, että sieltä mennään bongaamaan vain omalle alalle tärkeitä asioita. Kurssilla kuitenkin huomasi, että ydinkysymykset ovat toimialasta riippumatta samantyylisiä.”

Kun globalisaatio ja teknologia muovaavat yritysmaailmaa jatkuvalla kiihtyvyydellä, asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu. Yritysten pitää oppia sietämään epävarmuutta, eikä kellään ei ole varaa jämähtää.

”Tässä ajassa pitäisi pystyä reagoimaan muutoksiin nopeasti. Keskustelimme siitä, kuinka yrityskulttuurilla on tärkeä osa: yrityksissä tulisi kyetä ylittämään esteet, jotka hidastavat uudistumista.”

Kalsta kertoo, että yksi suurimmista esteistä voi, yllättäen, olla yrityksen aiempi menestyneisyys.

”Ajatellaan ehkä, että tulosta tulee edelleen samalla kaavalla. Johdon tulisi kuitenkin olla koko ajan selvillä, mihin suuntaan kehityksen ”mannerlaatat liikkuvat”. Tieto pitäisi sitten pystyä kokoamaan yrityksen yhteiseksi näkemykseksi.”

Lama-ajan opiskelija

Kun Kalsta 1990-luvulla kirjoitti Jokelan lukiosta ylioppilaaksi, hänellä ei ollut selkeää visiota urapolustaan.

”Kauppatieteiden opinnot tuntuivat hyvältä valinnalta. Ne mahdollistavat suuntautumisen moneen eri paikkaan. Mietintäaikaa jäi lopulta vähän, kun pääsin ensimmäisellä yrittämisellä sisään.”

Päätös osoittautui oikeaksi, kun oikea pääaine löytyi.

”Hapuilin hiukan alkuun. Kokeilin kansainvälistä liiketoimintaa, mutta vaihdoin sitten markkinointiin.”

Kalsta valmistui 1995 maisteriksi loistavin arvosanoin ja sai McKinseyn stipendin vuoden parhaasta tutkinnosta.

”Opiskelin pahimpaan lama-aikaan. Silloin kukaan meistä ei ajatellut, että koulusta lähtiessä vieritetään punaista mattoa oven eteen. Aika sai arvostamaan sitä, että työpaikka ylipäätään on.”

Opiskeluaikana Kalsta aloitti työt konsulttiyrityksessä, jossa teki haastatteluja ja erinäisiä projekteja.

”Sinne jäin valmistumisenkin jälkeen. Sitten halusin kokeilla muuta ja pääsin sattumalta kansainvälisen brändimarkkinointitalon trainee-ohjelmaan. Se oli siihen aikaan upea juttu”, Kalsta nauraa.

Yritys oli pehmopaperifirma SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget, jossa Kalsta teki muun muassa Liberon Euroopan markkinointia.

Vuoden mittaisen Ruotsi-pestin aikana nainen alkoi miettiä takaisin Suomeen muuttamista. Eräs kotimaassa vietetty vapaapäivä vahvisti asian.

”Ystäväni kertoi, että Nelonen Mediaan haetaan markkinointipäällikköä, ja laitoin hakemuksen saman tien sisään. Alle viikon kuluttua olin allekirjoittanut työsopimuksen.”

Johtajakin tarvitsee tutoria

2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä tv:n- ja radion kanavakartta levähti moninkertaiseksi ja digitalisoitui. Kalsta hyppäsi mukaan median murrokseen kasvattamaan yhden kanavan Nelosta monikanavaiseksi mediataloksi.

”Ehdin olla Nelosella kymmenen vuoden aikana muun muassa markkinointi- ja mediamyyntitehtävissä, kaupallisen johdon tehtävissä ja lopulta Nelonen Median liiketoimintavastaavana.”

Tämän vuoden huhtikuussa Kalsta valittiin emo-organisaation, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajaksi.

”Skaala on nyt todella erilainen. Jos Nelosella oli 200 ihmistä, Sanomilla meitä on 2 000. Liiketoimintoja Sanomilla on sanomalehdistä aikakauslehtiin, digitaalisia palveluja, luokiteltu liiketoiminta, tv, radio ja painot”, Kalsta luettelee.

Hänen työnsä on vasta alussa. Edeltäjä Pekka Soini jäi taloon ja tutoroi tarpeen vaatiessa.

”Koin Pekan tuen tärkeäksi perehdytysvaiheessa. Sanonta, että johtajien on perehdyttävä sadan päivän ajan, pitää aika hyvin paikkansa.”

Hyviä muutosjohtajia tarvitaan

Sanomien kokoisen yrityksen johdossa on tärkeää olla selvillä, kuka yrityksessä tietää mitäkin.

”Johtajan työssä tiimi on lopulta se joka ratkaisee, ei se mitä itse tekee. Jos kuvittelee muuta, niin resurssit ovat silloin huonossa käytössä.”

Kalsta on johtajana tiimipelaaja, joka arvostaa työryhmän osaamista.

”Yrityksen vahvuus tulee siitä, että ihmisistä saadaan paras osaaminen ja energia irti. Varsinkin monimutkaisessa ympäristössä, jossa muutos on suurta, on tärkeää, että anturit ovat tehokkaasti monessa paikassa.

Muutosjohtamisessa saatetaan vaatia myös kykyä ”yksinvaltijuuteen”.

”Kaikki eivät ole aina samaa mieltä. Homma ei kuitenkaan toimi niin, että yrityksessä ollaan menossa eri suuntiin. Silloin johtajan on osattava tehdä ratkaiseva päätös, mikä suunta valitaan.”

Median suuntana on nyt omnichannel. Se tarkoittaa, että ollaan läsnä kaikissa mahdollisissa kanavissa, joiden välillä kuluttaja voi liikkua saumattomasti. Digitaalisuus ja monikanavaisuus on mahdollisuus mutta myös haaste. Se vaatii kallista tekniikkaa ja uusia työtapoja samaan aikaan, kun alan resurssit ovat niukat.

”Nyt tarvitaan hyviä muutosjohtajia. Jokaiselta mediayrityksissä vaaditaan moniosaamista ja jatkuvaa kouluttautumista. Tehokkuusvaateetkin ovat hyvin erilaiset kuin kymmenen vuotta sitten. Se voi yksilön kannalta olla rankkaa. Uran kannalta taas on hyvä, että asiat muuttuvat. Jos toimii pitkään staattisessa ympäristössä, ei kehity.”

16.9.2015

Pia Kalsta

  • Kauppatieteiden maisteri, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja
  • Perhe: aviomies Risto, tytär Milla (9 v) ja poika Otto (12 v)
  • Rentoutuu: perheen parissa sekä sporttaillen eli pelaamalla tennistä ja golfin sekä joogan parissa.

Ura

  • CEO, Sanoma Media Finland Oy: 2015–
  • President, Nelonen Media/Sanoma Media Finland Oy, 2014–2015
  • President, acting, Nelonen Media / Sanoma Entertainment Finland Oy, 2013–2014
  • Executive Vice President, Nelonen Media / Sanoma Entertainment Finland Oy, 2012–2013
  • Senior Vice President, Sales and Marketing, Nelonen Media / Sanoma Television Oy, 2008–2012
  • Vice President, Sales, Nelonen Media, 2006–2008
  • Marketing Manager, Nelonen Media, 2001–2006
  • Marketing Manager Libero products Europe, SCA Hygiene Products headquarters, Sweden, SCA Hygiene Products, 2000–2001
  • Product Manager Libresse products, SCA Hygiene Products, 1999–2000
  • Key Account Manager, SCA Hygiene Products, 1997–1999
  • Key Account Assistant, SCA Hygiene Products, 1997–1997
  • Sales Representative, SCA Hygiene Products, 1996–1997
  • Project Manager, C.A.A. Managment consulting, 1995–1996
  • Project Assistant, C.A.A. Management Consulting, 1994–1995
  • Kauppatieteiden maisteri, Helsingin kauppakorkeakoulu, 1995
  • Ylioppilastutkinto, Jokelan lukio, 1990
Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013