( Kansainvälisyys )

Tiesää vei Müncheniin

Teksti Matti Koskinen
Kuvat Hansi Heckmair/mvphotos
  • Petri Marjava on Forecan ainoa edustaja Saksassa. Hänen mukaansa säätiedot lisäävät autoilun turvallisuutta ja ovat tulevaisuudessa ensiarvoisen tärkeitä myös itseajaville autoille.
  • Petri Marjava haluaa perheineen sopeutua Saksan arkeen mahdollisimman nopeasti.
KTM Petri Marjava on vielä sääpalvelu Forecan ainoa työntekijä Münchenissä, mutta hän on jo ehtinyt asettua Saksaan – jopa niin, että hän haluaa lapsensa saksalaiseen kouluun hankkimaan paikallisia kavereita.

Mitä yhteistä on säällä ja autotehtaalla?

Ensi alkuun voisi kuvitella, ettei paljoakaan, mutta kahden toimialan välinen yhteys vei Petri Marjavan, 37, viime vuonna töihin Etelä-Saksaan.

Marjava työskentelee sääpalveluyritys Forecan myyntijohtajana, ja kuluvan vuoden alusta lähtien hänen asemapaikkansa on ollut Baijerin osavaltion pääkaupunki München. Alppien kainalossa makaava lähes 1,5 miljoonan asukkaan kaupunki tunnetaan paitsi oluesta, myös BMW:n autotehtaan kotikaupunkina.

Autoteollisuutta kiinnostaa sääpalvelujen integroiminen ajoneuvojen tietojärjestelmiin, ja Foreca on erikoistunut juuri tiesään tarkkailuun.

”Suuret autonvalmistajat Daimler ja BMW ovat jo meidän asiakkaitamme”, Marjava sanoo.

Saksa on paitsi EU:n taloudellinen jättiläinen, myös Suomen tärkein kauppakumppani ja Euroopan autoteollisuuden keskus, joten se on Forecalle luonteva kohde laajentaa toimintaansa.

Perinteisesti sääpalvelujen tärkeimpiä asiakassegmenttejä ovat mediatalot, joita Saksassa on myös houkuttelevan paljon. Tällä hetkellä Marjava kuitenkin tapaa lähinnä autoteollisuuden edustajia.

”Foreca on päättänyt, että se haluaa olla maailman paras tiesääsisällön tuottaja. Resurssit ovat rajalliset, joten on löydettävä oikea strategia ja fokus”, hän sanoo.

Säädata parantaa turvallisuutta

Yksi suomen kielen hienouksista on sana keli, joka tarkoittaa sään vaikutusta liikenteeseen: mitä tien pinnassa tapahtuu, millainen on näkyvyys ja niin edelleen. Tähän Foreca on panostanut viimeiset 20 vuotta, ja asiakaskuntaa on kertynyt muun muassa kunnista ja tielaitoksista.

Viitisen vuotta sitten yhtiö keksi kohdentaa osaamistaan myös digitalisoituvaan autoteollisuuteen. Autot ovat nyt ja jatkossa yhä enemmän jatkuvassa yhteydessä tietoverkkoihin, jolloin sääpalvelu voi toimittaa kelistä jatkuvasti päivittyvää tietoa. Samalla auto toimii säätietoa välittävänä liikkuvana sensorina.

”Käytännössä toimitamme sääsisältöämme autonvalmistajille ja navigaattoriohjelmien kehittäjille. Tavoitteena tietysti on, että kuskilla olisi yhä parempaa tietoa siitä, mitä hänen reittinsä varrella sään osalta tapahtuu”, Marjava sanoo.

Kyse on myös turvallisuudesta: keskimäärin joka neljäs onnettomuus johtuu tavalla tai toisella säästä, ja ajantasainen kelitieto auttaa vähentämään niitä.

Myös autonomisen ajamisen kehitys tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia. Marjavan mukaan saksalaiset autonvalmistajat uskovat, että lähivuosina päästään tason kolme autonomiseen ajamiseen, jossa kuljettajan ei enää tarvitse kiinnittää huomiota ajamiseen lainkaan. Robottiautolle säätieto on ensiarvoisen tärkeää turvallisen matkanteon takaamiseksi.

Vielä Marjava on Forecan ainoa edustaja Saksassa, ja hänen työpaikkansa on toimistohotellissa muiden firmojen keskellä. Saksalainen työkulttuuri on tullut hänelle tutuksi lähinnä asiakastapaamisten kanssa. Osa kontakteista on tosin tuttuja jo viidenkin vuoden takaa.

”Suomella on täällä hyvä maine. Siitähän suomalaiset aina ovat huolissaan”, Marjava vitsailee.

Hyvä maine ei tosin vielä yksinään riitä. Kumppanuuksissa luottamus on tärkeämpi kuin Suomessa, ja sitä on rakennettava määrätietoisesti heti ensitapaamisesta alkaen. Aikaa ei haluta tuhlata kumppaneihin, joilla ei ole kiinnostavaa annettavaa.

”Suomi on pieni yhteisö, ja monet tuntevat toisensa jo valmiiksi. Asioita ei niin paljon kyseenalaisteta. Saksalaiset valmistautuvat jo ensitapaamiseen perusteellisesti”, Marjava toteaa.

Kumppaneita PK-sektorilta

Paljon puhuttu saksalainen täsmällisyys, Deutsche Pünktlichkeit, ei ole pelkkä myytti, vaikka suomalaiseen työkulttuuriin verrattuna suurta eroa ei olekaan. Myös suomalaiset ovat keskimäärin hyvin täsmällisiä ja järjestelmällisiä, Marjava huomauttaa. Asiakkaan aikaa pitää kunnioittaa.

”Ajoissa on syytä olla. Jos on vaikkapa tapaaminen Stuttgartissa, jonne on 2,5 tunnin ajomatka, niin matkalla voi tapahtua monta asiaa. Mutta ne eivät kelpaa selitykseksi, jos myöhästyy puoli tuntia”, hän sanoo.

Globaalien saksalaisten yhtiöiden kanssa tulee toimeen englanniksi, mutta kielitaidosta on ehdottomasti etua.

”Se on luottamuksen rakentamisessa yksi palikka lisää ja osoittaa kiinnostusta yhteistyökumppania kohtaan”, Marjava perustelee.

Vaikka Forecalla on jo asiakkainaan BMW:n kaltaisia jättiyrityksiä, Marjava kehuu etenkin Saksan pk-yrityssektoria, joka muodostaa maan talouden kivijalan. Niin sanottuun Mittelstandiin tosin voi kuulua yrityksiä, joilla on satoja työntekijöitä ja liikevaihtoa kymmenien miljoonien eurojen edestä.

”Näitä yrityksiä on todella paljon, niillä on usein pitkät perinteet ja ne ovat vahvasti kannattavia. Usein ne ovat myös perheomistuksessa. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun lähtee suomalaisena kartoittamaan vientimahdollisuuksia Saksaan”, Marjava huomauttaa.

Hän kiittelee etenkin entisen Finpron, nykyisen Business Finlandin kasvuohjelmia ja vetoapua vientityön käynnistämisessä.

Mittelstand-yhtiöistä voi löytää helposti ”oman kokoisia” yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Yhteyksien luominen näihin yrityksiin on usein helpompaa kuin suuriin globaaleihin konserneihin. Niiden ovet taas avautuvat helpommin, kun on saksalaisia asiakasreferenssejä.

Perhe taas saman katon alla

Toistaiseksi yksin Forecan Saksan-toimistoa luotsannut Marjava sai palata alkuvuodeksi poikamiesvuosiin. Hän majaili ensimmäiset puoli vuotta yksiössä Münchenin itäpuolella, mutta elokuussa muu perhe muutti perässä Baijeriin. Uusi asunto löytyi omien verkostojen avulla Unterschleissheimin esikaupunkialueelta Münchenin pohjoispuolelta.

”Asunnot täällä ovat aika kiven alla, markkinat käyvät kuumana”, Marjava toteaa.

Perheen kaksi lasta aloittavat syyskuussa paikallisen ala-asteen oppilaina. Tarjolla olisi myös laaja kattaus erilaisia kansainvälisiä kouluja, mutta Marjava toivoo lasten oppivan saksan kieltä ja löytävän paikallisia ystäviä.

”Lapset eivät käytännössä osaa vielä saksaa, mutta siitä tulee kiinnostava seikkailu. Suomessa tytär olisi mennyt vasta esikouluun, mutta täällä hän pääsee suoraan ykkösluokalle opettelemaan lukemaan”, Marjava kertoo innostuneena.

Asuntomarkkinoiden kiehuminen kertoo Baijerin alueen taloustilanteesta. Työttömyysaste on alle kolmen prosentin, koko EU:n pienimpiä, ja elintaso on huipussaan.

Marjava kiittelee etenkin Münchenin runsasta vapaa-ajan tarjontaa ravintoloineen ja menoineen. Toisaalta luonto, maaseutu ja Alppien rauha ovat lähellä. Vuoret ja niiden mukana lukemattomat patikointi- ja talviurheilumahdollisuudet ovat vain tunnin matkan päässä.

”Niin kesällä kuin talvellakin löytyy paljon hyvin opastettuja ja hoidettuja ulkoilureittejä, joiden varrella voi nauttia kupin kuumaa kaakaota tai herkullisen schnitzelin isompaan nälkään”, Marjava kehuu.

EU-jättiläisen politiikassa tapahtuu

Liberaaliin rentoon pohjoismaiseen elämänasenteeseen tottunut saattaa tosin yllättyä, sillä eteläsaksalainen jämäkkyys näkyy konservatiivisuutena tietyissä asioissa. Kaupat ovat sunnuntaisin kiinni ja kouluissa opetellaan kaunokirjoitusta. Käteinen on yhä maksutapojen kuningas.

Baijerin onkin kuvailtu olevan eräänlainen Saksan Texas – iso, vauras ja vanhoillinen. Toisaalta esimerkiksi München on kirjava ja monikulttuurinen kaupunki siinä missä Berliinikin. Itävallan vastaisella etelärajalla sijaitseva osavaltio on myös ottanut vastaan ison osan maahan viime vuosina tulleista turvapaikanhakijoista.

”Saksan taloudella menee hyvin, ja on pitkään tiedostettu, että oma työvoima ei riitä. Täällä puolalainen, tšekki tai romanialainen osaava käsityön ammattilainen on enemmän kuin tervetullut”, Marjava sanoo.

Nopeaan kotouttamiseen ja kielikoulutukseen liittyviä prosesseja on Saksassa mietitty tarkoin. Pakolaiskysymys on kuitenkin ollut viime vuosina kuuma peruna, etenkin Baijerissa. Osavaltion kristillisdemokraattinen puolue sai Saksan politiikan myllerrykseen viime kesänä, kun puolueen johtaja Horst Seehofer haastoi liittokansleri Angela Merkelin näkemykset maahanmuuttopolitiikassa.

”Voin kuvitella, että saksalaisten syvissä riveissä on monenlaista suhtautumista tilanteeseen ja sen hoitoon. Se on herättänyt tunteita.”

Suomesta Marjava kertoo kaipaavansa ensimmäisenä toimivia matkapuhelinverkkoja. Mobiiliyhteyksien kattavuudessa ja toimintavarmuudessa Suomi on maailman huippuja, ja eron kyllä huomaa. Liikkuvassa työssä hän on tottunut pitämään yhteyttä asiakkaisiin missä vain.

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat myös edellä julkisen sektorin digitalisoitumisessa. Byrokratia ja viranomaistoiminta noudattelevat Saksassa vielä pitkälti perinteistä kaavaa monine prosesseineen ja lomakkeineen. Marjava kertoo, että pelkkä ilmoittautuminen kaupungin virastoon muuton jälkeen oli jonottamisineen kolmen tunnin prosessi.

”Täällä olisi valtavat liiketoimintamahdollisuudet yrityksille, jotka toimivat digitalisaation parissa”, Marjava toteaa.

13.9.2018

Tiesitkö?

  • Saksa on EU:n suurin kansantalous ja bkt:lla mitattuna maailman neljänneksi suurin.
  • Saksa on lähellä täystyöllisyyttä. Kesäkuussa 2018 työttömyysaste oli 3,5 %, EU:n kolmanneksi alhaisin.
  • Suomen tärkein vientimarkkina on Saksa, jonne vietiin vuonna 2017 lähes 8,5 miljardin euron arvosta suomalaistuotteita.
  • Saksassa tehdään verraten vähän töitä. 23:n OECD-maan vertailussa vuonna 2017 Saksa sijoittui hännille: työtunteja kerääntyi keskimäärin 1 360, kun OECD:n keskiarvo oli 1 760.
  • Työn tuottavuus on kuitenkin EU:n kärkikastia: saksalainen työtunti lisää bkt:ta keskimäärin 107 dollarilla. Paremmaksi pistävät lähinnä kohinalla kasvavat entiset itäblokin taloudet.
  • Lähes 13 miljoonan asukkaan Baijeri on suurin Saksan 16 osavaltiosta. Sen rajanaapureita ovat Itävalta, Tšekki ja Sveitsi.

Lähteet: OECD, Tulli, Eurostat

Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013