( Kansainvälisyys )

Toni Hopposen yritys lähti ulkomaille kasvamaan

Teksti Mikko Huotari
Kuvat David Harrison / MVPhotos
  • Flocklerin toiminnot ovat hajautuneet ympäri maailmaa: Tampereen ja Lontoon lisäksi työntekijät ovat työskennelleet muun muassa Australiasta käsin.
  • Lontoossa ollaan avoimia tapaamaan uusia tekijöitä, mutta vaikutus on tehtävä lyhyessä ajassa.
Suomalainen startup ponnistaa markkinoille Lontoon teknologiakeskittymästä, jonka lempinimi on Silicon Roundabout. Silicon Valleyn pikkusisarus on tarjonnut suomalaisyritykselle loistavan kasvualustan, mutta nyt nurkan takana väijyy Brexit.

Toni Hopponen kulkee mintunvihreällä yksivaihteisella pyörällä päivittäin Lontoon Old Streetin liikenneympyrän ohi. Liikenneympyrästä on tullut maamerkki Itä-Lontoossa sijaitsevalle teknologiakeskittymälle, jossa toimii yritysjättejä ja startupeja. Kuluvan vuosikymmenen alussa silloinen pääministeri David Cameron panosti alueeseen, joka sai nimekseen Silicon Roundabout. Kunnianhimoisen hankkeen tavoitteena oli kehittää eurooppalainen kilpailija Kaliforniassa sijaitsevalle Silicon Valleylle.

Hopposen työmatka kestää pyörällä 15–20 minuuttia. Työmatkapyöräilijät ajavat sujuvasti autoilijoiden seassa. Hopposen mukaan lontoolaispyöräilijöillä on rento asenne, vaikka nämä joutuvat puikkelehtimaan muun liikenteen seassa.

”Täällä ei ole samanlaista ilmiötä kuin esimerkiksi Helsingissä, jossa työmatkapyöräilijät kisailevat ja kiroilevat tiukoissa pyöräilyasuissaan”, Hopponen sanoo.

Verkostoituminen helppoa

Hopponen tuli Lontooseen seitsemän vuotta sitten markkinoimaan Flockler-nimistä yritystään, jonka hän oli juuri perustanut kumppaniensa kanssa. Kahden vuoden ajan Lontoo oli piipahdusten kohde, mutta viisi vuotta sitten hän asettui tänne asumaan.

Lontoo on osoittautunut hyväksi asemapaikaksi markkinoinnille, vaikka yrityksen tuotekehitys ja koodaus tapahtuvat pääasiassa Tampereella. Lontoon teknologiakeskittymässä pääsee verkostoitumaan isojen toimijoiden ja muiden startup-yritysten kanssa.

”Täällä voi testata liikeideaa ja konseptia isoilla markkinoilla. Kun aluksi tulimme tänne, meillä oli olemassa vain yksi Powerpoint-esitys. Se kuitenkin riitti siihen, että saimme arvokasta palautetta. Isosta yritysten joukosta on helpompi saalistaa asiakasta tuotteen beta-versiolle, jonka avulla kokeillaan idean toimivuutta”, Hopponen sanoo.

Hopposen mielestä startup-yritykset etenevät usein väärässä järjestyksessä: kehitetään tuotetta kovaa vauhtia itsekseen ja vasta sitten kysellään asiakkailta.

”Lontoossa on helppo kehittää tuotetta siten, että kysyy ensin, onko markkinalla kiinnostusta, ja vasta sitten alkaa tosissaan rakentaa tuotetta. Toki silloinkin moni asia voi mennä pieleen”, Hopponen pohtii.

Lontoon teknologiakeskittymä on oivallinen paikka startup-yritykselle, koska se tarjoaa joka ilta paljon tapahtumia ja mahdollisuuksia.

”Jos vain itsellä riittää energiaa, niin täällä pääsee helposti verkostoitumaan ja esittelemään liikeideaansa.”

Älykäs julkaisualusta

Flocklerin tuote on sosiaalinen julkaisualusta. Asiakas voi alustan avulla tuoda nettijulkaisuunsa oman sisällön lisäksi sosiaalisen median sisältöjä, kuten kuvia, videoita ja Twitter-viestejä. Flocklerin asiakkaina on suuria yrityksiä ja brändejä, joista kansainvälisesti tunnetuimpia ovat esimerkiksi Penguin Books, UEFA, Expedia ja Hilton Group. Suomessa monet tutut kuluttajabrändit, kuten Fazer, Valio, SOK ja Kesko luottavat Flocklerin tarjoamaan alustaan.

Brändit voivat esimerkiksi yhdistellä sosiaalisessa mediassa asiakkaiden tuottamia sisältöjä yhteen paikkaan. Kun joku on ottanut selfien yrityksen paita päällään, kuva voidaan liittää brändin tuotesivulle tai vaikkapa suoraan verkkopalvelun etusivulle yhdessä brändin omien sisältöjen kanssa.

”Aitojen, muiden asiakkaiden kokemusten nostaminen sivulle parantaa poikkeuksetta myyntisivun tehokkuutta, koska toisen kuluttajan kuvaan on usein helpompi samaistua kuin ’täydelliseen’ tuotekuvaan tai tuoteselosteeseen”, Hopponen selittää.

”Alusta kerää sisältöjä automaattisesti ja analysoi, mitkä ovat suosittuja ja ketkä ovat niin sanottuja vaikuttajia, joiden kanssa voisi tehdä yhteistyötä.”

Kyse on siis itsepalvelualustasta, jota voivat käyttää minkä kokoiset yritykset tahansa suoraan verkkosivuilta.

”Meillä on asiakkaita ympäri maailmaa. Kokoluokka vaihtelee parin hengen yrityksistä todella suuriin organisaatioihin. Palvelu on sama kaikille.”

Lontoo–Tampere-akseli toimii

Nykymaailmassa pienellekin yritykselle on luontevaa, että toiminnot hajautuvat ympäri maailmaa. Hopponen on nyt ollut Flocklerin toimitusjohtajana viisi vuotta. Hän keskittyy Lontoossa toimitusjohtajan muiden tehtävien lisäksi erityisesti markkinointiin. Firmalla on yhteensä kahdeksan työntekijää, pääosa Tampereella, ja lisäksi freelancereita ympäri Eurooppaa.

”Myös Tampereella oleva kehitystiimi voi tehdä etänä töitä. Yksi työntekijämme vietti kuukausia Australiassa, koska työn luonne mahdollistaa sen. Tuotekehitysbisneksessä on siinä mielessä kiva tilanne, että työn tekeminen on melko vapaata ajan ja paikan suhteen”, Hopponen sanoo.

Flocklerilla ei ole suunnitelmaa siirtää toimintojaan Britteihin, vaikka markkinointi ja asiakaskontaktien etsintä on keskittynyt sinne.

Suomessa on hyvä markkina kehittäjien suhteen. Vaikka Suomessa on kilpailua hyvistä työntekijöistä, on siellä toisaalta myös paljon teknologiaan keskittyviä oppilaitoksia.

”Lisäksi Suomessa ei lähtökohtaisesti kilpailla Facebookin ja Googlen kaltaisten suuryritysten rekrytoinnin kanssa, joka taas täällä on arkipäivää. Hyvät kehittäjät haetaan usein isoihin putiikkeihin, pienillä yrityksillä voi olla hankala löytää hyviä tyyppejä sitoutumaan pitkäksi aikaa”, Hopponen sanoo.

Vaikka pieni firma toimii eri osoitteissa, yhteydenpito on sujunut hyvin. Koodi- ja suunnittelutyö tapahtuu pääosin sähköisten välineiden avulla.

”Välillä nähdään myös kasvotusten Lontoossa tai Helsingissä, jotta voidaan vaihtaa kunnolla ajatuksia.”

Kontakti ilman pullakahveja

Lontoon bisneskulttuuri eroaa suomalaisesta muun muassa siinä mielessä, että pienen startup-yrityksen on helppo lähestyä ison firman johtoa ja saada tapaaminen aikaan.

”Täällä ollaan lähtökohtaisesti aika avoimia tapaamaan uusia tekijöitä”, Hopponen kertoo.

Tapaamiset ovat tosin lyhyitä. Jos asiaa ei saa selvästi kakaistua viidessä–kymmenessä minuutissa, niin tapaaminen loppuu lyhyeen. Siinä ajassa pitäisi saada kuulija vakuuttumaan, että tarjolla oleva tuote tuo lisäarvoa yritykselle.

”Suomessa tapaamisia on vaikea saada, mutta sitten kun onnistuu, niin tapaaminen voi olla tunnin mittainen ja siinä on sitten kahvit ja pullat”, Hopponen kuvailee.

Teknologiakeskittymä tarjoaa myös startup-yrityksille varta vasten järjestettyjä mahdollisuuksia saada isoja asiakkaita.

”Täällä on paljon järjestettyjä demo-iltoja ja startupien pitchauksia. Niistä saa rehellistä palautetta, jos ideassa on jotain korjattavaa. Täällä on myös kiihdyttämöjä, joiden mentorit ovat verkottuneet monenlaisiin rahoittajiin.”

Brexit voi rampauttaa Lontoon

Itäisen Lontoon historiaan kuuluu köyhyyttä, rikollisuutta, prostituutiota ja sosiaalisia ongelmia. East Endissä oli viime vuosisadan alkupuolella myös paljon teattereja ja varieteepaikkoja. Muun muassa Charlie Chaplin aloitti uransa esiintymällä näillä nurkilla ennen siirtymistään Yhdysvaltoihin.

Monien suurkaupunkien tapaan myös Lontoossa monet vanhat työläiskaupunginosat ovat nykyisin edistyksellisen väen ja osaajien suosiossa. Shoreditch on nykyisin trendikästä aluetta, jossa toimistojen ja asuntojen neliöhinnat ovat korkeita.

Teknologiajätit ja startupit houkuttelevat väkeä muualta Iso-Britanniasta ja maan rajojen ulkopuolelta. Ajattelutavat ja äänestyskäyttäytyminen eroaa keskivertobritistä. Otetaan esimerkiksi brexit-äänestys: Hopposen asuinalueella Hackneyssä 78 prosenttia äänesti pysymisen puolesta, eli brexitiä vastaan.

Britannian tuleva EU-ero – kova tai pehmeä – huolestuttaa Hopposta, koska se saattaa rampauttaa Lontoon kilpailukykyä pitkällä aikavälillä. Startup-yrityksille Lontoo on ollut toistaiseksi hyvä kasvualusta.

”Tänne on helppo tulla muualta Euroopasta ilman, että yrityksellä on mitään liikevaihtoa tai tuloja. Jos silloin, kun tulin tänne, olisi ollut tiukat vaatimukset, matkani olisi loppunut lyhyeen. Startup-yrityksen alkutaipaleella yrityksellä ei ole yleensä yhtään tuloja ja palkkoja maksetaan, jos maksetaan”, Hopponen sanoo.

Jos brexitin myötä liikkumista rajoitetaan paljon, moni yritys valitsee jonkin toisen Euroopan kaupungin tukikohdakseen.

Hopposen kokemuksena on, että brexitistä ei puhuta kovin paljon teknologiakeskittymän ihmisten piirissä.

”Monet ovat vain käymässä täällä esimerkiksi oman urakehityksen vuoksi. Jos hommat eivät täällä toimi, niin osaavat ihmiset voivat hakeutua ihan yhtä hyvin muualle Eurooppaan”, Hopponen pohtii.

”Monia se toki aiheena kiinnostaa, mutta harvaa riittävästi, että viitsisi ajaa asiaa esimerkiksi poliittisesti.”

Vastapainoksi kulinarismia

Lontoolaistuneella Hopposella aika kuluu pääasiassa yrityksen parissa. Muutto ulkomaille ja työntäyteinen elämäntyyli oli valintana mahdollinen, koska hän elää sinkkuna.

”Tuleminen tänne ja startupin pyörittäminen on varmaan keskimääräistä helpompaa, kun oli juuri valmistunut koulusta eikä ollut perhettä ja omistusasuntoa. Vastuu voisi huolestuttaa, koska riskejä on aina. Toisaalta ei ole täyttä varmuutta siitä, mitä firmalle tapahtuu ja saako velkoja maksettua”, Hopponen sanoo.

Elämä ei ole kuitenkaan pelkkää raatamista. Vapaa-aikana Hopponen pääsee nautiskelemaan suurkaupungin nautinnoista.

”Yksi Lontoon parhaista puolista on se, että erilaisia tapahtumia ja muuta ajanvietettä on joka päivä”, Hopponen sanoo. ”Melkeinpä joka lauantaina poikkean joillakin ruokamarkkinoilla. Broadway Market Hackneyssä ja Maltby Street Market Bermondseyssa ovat omat suosikkini.”

Lontoon etniset ravintolat ovat myös Hopposen mieleen, koska ne tarjoilevat aidosti jonkin maan tai maanosan ruokalajeja. Nykyään etnisiä ravintoloita on toki jokaisessa maailman kolkassa, mutta Lontoo on ainoita paikkoja, joissa menu on usein aito eikä paikalliseen makuun sovitettu.

”Ehkä mieleenpainuvin on filippiiniläinen Kamayan at Lutong Pinoy -ravintola, jossa ruoka on ripoteltuna banaaninlehtien päälle ja porukalla syödään käsin.”

Kavereiden kanssa tulee myös käytyä silloin tällöin Crate Brewery -pubissa, joka sijaitsee sen verran lähellä, että siellä voi piipahtaa vaikka mintunvihreällä yksivaihteisella polkupyörällä.

17.10.2018

Toni Hopponen

  • Syntynyt: 29.7.1983
  • Koulutus: KTM, yrityksen hallinto, Tampereen yliopisto
  • Nykyinen tehtävä: toimitusjohtaja
  • Plussat: Yrittäjän vapaus ja jatkuva uuden oppiminen eri alojen huipputekijöiltä. Lontoossa loputon määrä pieniä kaupunginosia koluttavaksi. Kansainvälinen kaveriporukka takaa, että arkipäiväinenkin keskustelunaihe on kulttuurierojen takia mielenkiintoinen.
  • Miinukset: Vanhemmat ja muut läheiset lentomatkan päässä. Lontoon asuntojen hinnat ja vuokrataso. Juoksulenkit metsässä ja hiljaisuus järven rannalla ovat harvinaista herkkua.
  • Harrastukset: Uinti, pyöräily ja kuntosali. Haaveilee sapatista Alpeilla vaeltaen ja lasketellen.
  • Perhe: aktiivinen deittaaja.
Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013