( Yrittäjyys )

Tubettaja Roni Back on uuden median edelläkävijä

Teksti Mikko Huotari
Kuvat Sami Heiskanen
  • ”Asuntolainaa hakiessani selitin, että teen Youtube-videoita. Vastaus kuului, että ’ahaa, mutta mikä sun oikea työ on’", tubettaja Roni Back kertoo.
Roni Back on Suomen suosituimpia tubettajia: hän elättää itsensä tekemällä videoita verkkoon.

Youtube on verkon suosituin suoratoistopalvelu, jonka perusti kolme maksuvälitysjärjestelmä Paypalin työntekijää vuonna 2005. Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita. Youtuben omistaa nykyään Googlen emoyhtiö Alphabet.

Kanava on suosittu etenkin nuoremman väen keskuudessa. Suoratoistopalvelun tarjonta on merkittävä kilpailija perinteiselle televisiolle.

Youtuben ensimmäisinä vuosina kuvanlaatu oli vaatimaton, samoin tarjonta. Nyt tilanne on aivan toinen. Kun tekninen ja sisällöllinen laatu on parantunut, käyttäjämäärät ovat kasvaneet huikeiksi ja mainostajat ovat huomanneet Youtuben potentiaalin.

”Tubettamisen skene on ammatillistunut myös Suomessa. Kun mennään vain pari vuotta taaksepäin, niin kaikki oli vielä ihan pelleilyä. Tubettajat tekivät harrastelijamaisesti videoita nettiin, mutta sitten kun huomattiin, että tämä on tv-ohjelmia isompi juttu, ymmärrettiin myös markkinapotentiaali”, arvioi tubettaja Roni Back.

Monista Youtube-videoita harrastaneista on kasvanut laaja-alaisia viihdyttäjiä, joita halutaan televisioon, radioon ja erilaisiin markkinointitehtäviin.

Kahdeksan euron palkkakuitti

Backilla oli myös hetki, jolloin hän ajatteli lopettavansa koko touhun. Hän julkaisi jopa videon, jossa ilmoitti lopettavansa.

”Se oli sen jälkeen, kun sain Youtubesta ensimmäisen palkkakuitin.”

Hän tiesi, että ulkomailla tubettajat saivat mainostulojen myötä noin 1,5 dollaria tuhannelta näyttökerralta.

”Olin silloin lukiossa. Ajattelin, että on ihan uskomatonta, että olen itse kehittänyt jotain, saan pelata pelejä ja samalla tienata kymmenen euroa päivässä.”

Vuonna 2013 todellisuus oli kuitenkin toinen: Suomessa ei ollut juuri lainkaan videopalvelumainontaa, sillä yritykset eivät olleet vielä tiedostaneet uuden väylän potentiaalia. Tubettajat saavat palkkansa juuri mainostuloista.

”Taisin saada tuhannelta näyttökerralta ehkä sentin. Palkkakuitti oli noin kahdeksan euroa, kun olin kuvitellut saavani kaksisataa euroa.”

Backin unelma romahti. Tubettamisella ei tuntunut olevan tulevaisuutta.

Hän lopetti noin kuukaudeksi. Sen jälkeen hän tajusi, ettei voi pysyä poissa Youtubesta, koska videoiden teko oli niin hauskaa ja terapeuttista.

”Olin vähän sellainen ujo poika, enkä uskaltanut puhua koulussa tai harrastusten parissa. Mutta kun avasin internetin, niin kaikki kuuntelivat ja olivat kiinnostuneita, kun puhuin. Tuli hyvä ja lämmin olo.”

Back ei lopulta halunnut lopettaa, vaikka rahaa tubettamisella ei näyttänyt ansaitsevan. Videoiden tekeminen pysyi sivuharrastuksena, ja haave ammattimaisesta videoiden teosta jäi pois.

Kauppatieteet opettivat kärsivälliseksi

Lukion jälkeen Back opiskeli alemman korkeakoulututkinnon Estonian Business Schoolissa Ruoholahdessa. Hän valmistui vuonna 2016.

Samaan aikaan Back jatkoi tubettamista, ja siitä saadut tulotkin alkoivat kohentua. Tilanne oli muuttunut, ja elannon hankkiminen videoilla alkoi taas näyttää mahdolliselta.

Nykyään Suomessa saa tuhannesta näyttökerrasta arviolta 1,30–1,40 euroa. Näillä luvuilla tubettaminen on ollut Backin pääasiallinen ammatti ja tulonlähde jo yli vuoden ajan.

Kauppatieteiden opintoja hänen ei ole tarkoitus enää jatkaa.

Kolmen ja puolen vuoden opinnot antoivat silti hyvät eväät kielitaitoon, koska kaikki opinnot olivat englanniksi. Koulun penkillä istuminen kasvatti myös pitkäjänteiseksi ja kärsivälliseksi.

”Väänsin lopputyötä noin viisi kuukautta. Viimeiset kolme viikkoa tein vain exceliä ja wordia ja kävin välillä nukkumassa. Ympäri vuorokauden sitä samaa juttua.”

Se opetti kestämään painetta.

”Nyt jonkin videon tekeminen ei tunnu missään, vaikka se voisi olla jonkun mielestä stressaavaa, kun aikataulu on kireä ja joka päivä pitää saada uusi video valmiiksi.”

Backin tutkielma käsitteli kuntaliitosten tehokkuusmuutoksia viimeisen 17 vuoden aikana.

”Tutkielman lopputulos oli, että oikein mitään ei ole tapahtunut. Se oli aika tylsä lopputulos, kun siihen käytti niin paljon aikaakin”, Back pohtii.

Pakko onnistua

Back alkoi tubettaa täyspäiväisesti opintojen jälkeen vuonna 2016. Hän oli juuri hankkinut asunnon.

”Asuntolainaa hakiessa selitin, että teen Youtube-videoita. Vastaus kuului, että ’ahaa, mutta mikä se sun oikea työ on’. Yritin vakuutella heitä, että kyllä tubettamisella saa rahaa.”

Pankki antoi loppujen lopuksi lainaa, josta Backin isä takasi puolet.

Silloin Back ajatteli, että nyt jutun on pakko onnistua, koska muuten hän joutuu myymään asunnon ja muuttamaan takaisin vanhempiensa hoteisiin.

”Aloin tehdä videoita joka päivä. Miten muuten tämä toimisi kuin tekemällä superpaljon töitä?”

Kun kesällä 2016 muut tubettajat pääasiassa lomailivat, Back teki videoita joka päivä. Satsaus kannatti. Muiden videoiden vähyyden vuoksi Backin videot nousivat aina Youtuben etusivulle.

”Näyttökerrat nousivat viiteen miljoonaan, vaikka ne olivat olleet aiemmin kahdessa miljoonassa. Silloin ajattelin, että nyt tämä lähti käyntiin.”

Kaupallista yhteistyötä

Kun joka päivä täytyy tehdä video, käydä keskustelutilaisuuksissa ja pyörittää kaupallisia yhteistöitä eri tahojen kanssa, tarvitaan myös taustajoukkoja. Back kuvaa ja editoi videot edelleen itse, mutta muissa järjestelyissä häntä auttaa vaikuttajaverkosto Splay.

”Yhteistyö Splayn kanssa on tehnyt toiminnasta ammattimaista. Sitä kautta on järjestynyt yhteistyödiilejä, keikkoja ja tapahtumia.”

Tubettamisesta saa rahaa videoiden yhteydessä olevien mainosten kautta, mutta myös kaupallinen yhteistyö on tärkeää. Erilaiset kaupalliset tahot lähestyvät tubettajia saadakseen omia tuotteita videoissa esille. Nuoret kohderyhmät on helpompi tavoittaa Youtuben kuin television kautta.

Myös Back on saanut erikoisia tarjouksia, kuten kysymättä lähetettyjä ilmaisia tuotteita, mutta hän osaa vetää selvän rajan piilomainonnan ja mainonnan väliin. Piilomainonta on laitonta.

Kaupallista yhteistyötä hän kuitenkin tekee. Perinteisen tuotemainonnan lisäksi uutena yhteistyökumppanina on ollut myös muun muassa Teknologiateollisuus, joka on halunnut tavoittaa nuoria rekrytointimielessä.

Backilla on laaja kohderyhmä. Eniten hänen videoitaan katselevat 12–18-vuotiaat.

”Löytyy kahdeksanvuotiaita, ja toisessa päässä on 25-vuotiaitakin. Videoita tehdessä täytyy miettiä, että molemmassa päässä olevat ja kaikki siltä väliltä saisivat jotakin. Että olisi vähän pelleilypuolta, ja samaan aikaan se resonoisi myös vanhempiin katsojiin.”

Suomeen on syntynyt hyvin vahva fanikulttuuri. Alle 15-vuotiaiden keskuudessa on suosittua fanittaa tubettajia.

”Iik, tuolla on tubettaja, apua kuinka siistii, haluan kuvaan sen kanssa ja saada nimmarin”, Back kuvaa.

Hieman vanhemmat puolestaan karsastavat fanittamista.

”Fanituskulttuurin vuoksi Youtube nähdään nuorten kanavana, koska fanit saapuvat paikan päälle kaikkiin tapahtumiin. Mutta kyllä Youtube-kanavia katsovat yli 15-vuotiaatkin. He eivät tule fanittamaan, mutta arvostavat sisältöä.”

Roni Back tuntee vastuunsa nuorista faneistaan, eikä ohjata näitä ihan mihin tahansa. Hän kirjoitti viime vuonna yhdessä Ville Kormilaisen kanssa Tubettajan käsikirjan (Otava). Siinä hän pureutuu muun muassa piilomainontaan, johon törmää joidenkin tubettajien videoissa. Etenkin kokemattomiin tubettajiin yritetään vaikuttaa ilmaisten tuotenäytteiden muodossa.

”Piilomainonta tai peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää”, Back kirjoittaa. ”Piilomainonta on laitonta ja usein tyhmää, sillä katsojat eivät nauti piilomainonnasta.”

Kuuluisuuden kääntöpuolet

Tubettamisen vuoksi Back on joutunut luopumaan yksityisyydestään. Videoiden tekemisen alkuaikoina hän ei halunnut paljastaa itsestään juuri mitään.

”Sitten iski hälläväliä-fiilis ja ajattelin, että laitetaan vain kaikki likoon. Jos tapahtuu jotain negatiivista, niin sitten tapahtuu, harmi homma.”

Kun tekee videoita joka päivä ja laittaa jatkuvasti fanien nähtäväksi viestiä ja kuvia Snapchatiin ja Instagramiin, on vaikea pitää yksityiselämänsä piilossa.

”Se, joka laittaa itseään eniten likoon, saa suurimman potin. Tubettamisessa on paljon yhtäläisyyksiä reality-tv:n kanssa.”

Julkisuudessa on hyviä ja huonoja puolia. Kadulla tai baarissa on kiva, kun joku tulee koputtamaan olalle ja kiittää videoista ja niiden tarjoamasta piristyksestä. Nurjana puolena on taas häirintä ja kyttääminen, jota on tapahtunut Backin kodin lähistöllä. Viime aikoina sekin on vähentynyt.

”Pystyn elämään tämän kanssa. Toinen asia ovat tietysti läheiset ihmiset, jotka eivät ole valinneet tätä rataa.”

Back ei ole kertaakaan maininnut tyttöystävänsä nimeä eikä ole näyttänyt häntä kamerassa, mutta fanit ovat ottaneet asian selville. Backin tyttöystävällä on Instagramissa yli 10 000 seuraajaa. Nettiin ilmestyi jopa video, jossa tyttöystävästä löytyneitä tietoja esiteltiin. Videolle on laitettu salapoliisielokuvamusiikkia ja tyttöystävän Instagram-kuvia. Back ei uskonut kenenkään kiinnostuvan videosta, mutta sillä on ollut 150 000 näyttökertaa.

Kuinka kauan Back sitten aikoo tubettamista jatkaa?

”Niin pitkään kuin tuntuu hyvältä. Ulkomailla on paljon nelikymppisiäkin tubettajia, jotka osaavat edelleen vetää nuorekasta settiä.”

Tubettamisen tuoma kuuluisuus on tuonut työtarjouksia myös muilta suunnilta.

”Minua pyydettiin esimerkiksi yhteen Suomen suurimmista tv-ohjelmista pääjuontajaksi. Olen ollut aina sellainen tyyppi, että haluan sanoa kaikkeen kyllä. Sitten kun tulee tuollaisia elämää muuttavia tarjouksia ja joutuu sanomaan ei, niin sydän melkein pysähtyy.”

14.2.2018

Roni Back

  • Syntynyt: 1993
  • Koulutus: Bachelor of Arts in Social Sciences, Estonian Business School
  • Nykyinen tehtävä: Yksinyrittäjä, tubettaja
  • Nykyisen työtehtävän plussat: Saa tehdä mitä lystää ja samalla haastaa itseään jatkuvasti.
  • Nykyisen tehtävän miinukset: Arjen ja työn tasapaino hankala saavuttaa, kun on itsensä pomo.
  • Harrastukset: Salibandy, jalkapallo, punttisali
  • Perhe: Isä, äiti, kaksi veljeä, koira (dobermanni)
Muuta aiheesta

Suomen Ekonomit – Ekonomien työpaikat ja palkatLiity helposti jäseneksi tekstiviestillä

Lähetä tekstiviesti: EKONOMIT LIITY ETUNIMI SUKUNIMI numeroon 18200, niin otamme sinuun yhteyttä.

Lähetä viesti      18200

Tai täytä lomake sivuillamme: www.ekonomit.fi/jasenyys

 
Valitse Lehti
Ekonomi 06 : 2013